انتخاب لباس اداری مناسب، همواره با چالش‌هایی همراه است. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که تاکنون با خودشان، در مورد شیک‌پوشی در اداره فکر کرده‌اند و هربار به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی وجود ندارد! مگر در محیط خشک و رسمی محل کار، چقدر دست‌مان برای انتخاب لباس باز است؟

اما طراحان مد، هرگز شما را ناامید نخواهند کرد. این روزها، مدل‌های لباس متنوعی برای پوشیدن در محل کار طراحی و تولید می‌شوند که علاوه بر جذابیت و زیبایی، ساده‌اند و باعث می‌شوند کارمندان از لباسی که به تن کرده‌اند احساس بهتری دریافت کنند.

در این پست سایت ماهپار، قصد داریم شما را با مدل‌های مختلف لباس اداری که برای حضور در فضاهای رسمی مناسب اند آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

لباس اداری چیست؟

در تمام دنیا، تعریف لباس اداری مشخص است. لباس‌هایی ساده و بدون زرق و برق، در رنگ‌هایی خاص که هنگام حضور در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید بتوانند راحتی و آرامش را برای کارمندان فراهم کنند.

این لباس‌ها به‌طور عمده و براساس ویژگی‌های محیط کار، به دو دسته‌ی رسمی و نیمه‌رسمی تقسیم می‌شوند. در محیط‌های رسمی، اغلب از ست اداری (مانند مانتو، شلوار و مقنعه) استفاده می‌شود، اما دست کارمندان برای لباس پوشیدن در محیط‌های نیمه‌رسمی بازتر است.

پوشیدن چه لباس‌هایی در محیط کار مناسب نیست؟

قبل از این‌که سراغ معرفی انواع لباس اداری برویم، بگذارید نگاهی به لباس‌هایی بیندازیم که مناسب استفاده در محیط کار نیستند.

قد مانتو:

بهتر است در محیط کار، از مانتویی استفاده کنید که قد آن، بیشتر از دو بند انگشت بالای زانو نباشد. این یک استاندارد جهانی است و در هیچ‌کجا از دامن‌های کوتاه در زمان کار استفاده نمی‌شود.

رنگ و نوع مانتو:

مانتویی که در محیط کار به‌تن می‌کنید نباید براق، تنگ یا نازک باشد. لباس اداری را آزاد و مناسب اندام خودتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که لباس تنگ ممکن است جلوی چابکی شما را بگیرد و نگذارد در ساعات طولانی حضور در اداره، احساس آرامش داشته باشید.

البته قرار هم نیست سراغ لباسی که چند سایز از شما بزرگ‌تر است بروید! لباس اورسایز نیز شما را در هنگام کار، آزار خواهد داد. لباس اداری مناسب، لباسی است که سایز مناسبی داشته باشد.

کفش نامناسب:

کفش‌هایی با پاشنه‌ی خیلی بلند، به هیچ وجه مناسب استفاده در محل کار نیستند. علاوه‌بر آن، پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه‌ی صدادار یا صندل و کفش تابستانی را نیز توصیه نمی‌کنیم.

کفش مناسب حضور در یک محیط رسمی و اداری، باید متناسب با فرم لباس اداری انتخاب شود. شاید باورتان نشود، ولی جنس کفش چندان مهم نیست. اسپورت یا رسمی بودنش هم فرقی نمی‌کند. اما ظاهر و تمیزی آن، خیلی اهمیت دارد. هر کفشی که انتخاب کردید، لازم است به آن رسیدگی کنید.

لباس اداری

شلوار نامناسب:

واضح است که در محیط کار، باید دور شلوارهای جین پاره و زاپ‌دار را خط بکشید. انواع ساپورت، لگ و سایر شلوارهای چسبان و تنگ نیز مناسب حضور در فضاهای اداری نیستند.

بهتر است در چنین فضاهایی، از یک شلوار با سایز و قد مناسب استفاده کنید. هرچند به‌نظر می‌رسد شلوارهای پارچه‌ای انتخاب بهتری هستند، اما بین شلوارهای کتان و جین هم گزینه‌های مناسبی پیدا می‌شود.

در تمام دنیا، لباس‌های اداری لباس‌هایی ساده و بدون زرق و برق اند.

آشنایی با انواع لباس اداری مناسب

بگذارید قبل از این‌که سراغ لباس‌های اداری مناسب برویم، این نکته را تذکر دهیم: تجربه نشان داده است که اگر کمی رسمی‌تر از محیط کارتان لباس بپوشید، همواره شیک و آراسته به‌نظر خواهید رسید.

مانتوی اداری مناسب

بهتر است، مانتویی که انتخاب می‌کنید از رنگ‌های خنثی باشد. با این کار، دست‌تان در ست کردن لباس بازتر خواهد بود. برای مثال رنگی مثل کرم، طوسی یا مشکی، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد و می‌تواند با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های دیگر هماهنگ شود.

انتخاب سایز مناسب نیز بسیار مهم است. تلاش کنید مانتویی را برگزینید که در تناسب کامل با اندام شما باشد.

در نهایت، به جنس مانتو هم باید دقت کرد. بهتر است سراغ جنس‌هایی بروید که کم‌تر چروک شود و چندان نیازی به اتوکردن نداشته باشد. علاوه‌بر آن، هوا را به خوبی رد و بدل کند و در اثر پوشیدن طولانی مدت، بو نگیرد.

شلوار اداری مناسب

برای انتخاب شلوار، سه گزینه‌ی مناسب پیش روی شما وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: شلوار پارچه‌ای، شلوار کتان و شلوار جین. در مورد شلوار جین، به این نکته دقت داشته باشید که هرچه رنگ‌های تیره‌تری را انتخاب کنید، حرفه‌ای‌تر عمل کرده‌اید.

توجه به قد شلوار نیز ضروری است. شلوارهای کوتاه مناسب حضور در محیط‌های اداری نیستند. همچنین در صورتی که پاهای پری دارید، بهتر است سراغ شلوارهای خیلی راسته هم نروید.

معرفی چند ست اداری زنانه‌ی مناسب

در این بخش، می‌خواهیم چند ست مناسب زنانه را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می‌توانید صاحب یک استایل اداری شیک شوید.

شلوار جین سرمه‌ای تیره به‌همراه مانتو اسپرت

یکی از بهترین استایل‌های لباس اداری، همراه کردن شلوار جین با یک مانتوی اسپرت مناسب است. البته شلوار جین خوب، به‌راحتی با انواع مانتوها ست می‌شود و برای همین، کار سختی هنگام انتخاب لباس نخواهید داشت.

شلوار مشکی به‌همراه مانتوی مشکی

این، یکی از رسمی‌ترین استایل‌های زنانه برای محیط کار است. تذکر این نکته لازم است که شلوار مشکی این ست را می‌توانید از جنس پارچه، کتان یا جین انتخاب کنید و ملاک گزینش، راحتی شما حین پوشیدن آن در محل کار است.

مانتوشلوار فاستونی ست به‌همراه مقنعه‌ی اداری

این ست علاوه‌بر شکیل بودن، مزیت‌های دیگری نیز دارد. از جمله این‌که هرگز تکراری نخواهد شد و در تمام ایام سال، قابل استفاده است. پوشیدن یک مانتو شلوار اداری خوب، احساس راحتی زیادی به شما می‌دهد و حین کار کردن با آن، دچار مشکل نخواهید شد.

شلوار جین به‌همراه کت زنانه‌ی بلند

شلوار جین، شلواری است که با تمام لباس‌ها ست می‌شود و نیاز چندانی به اتو کردن ندارد. به‌همین دلیل است که یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشیدن در محل کار به شمار می‌رود. همراه کردن این شلوار، با یک کت زنانه‌ی بلند که احساس راحتی فوق‌العاده‌ای به انسان می‌دهد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای محیط کار باشد.

مدل لباس اداری

معرفی چند ست اداری مردانه‌ی مناسب

بیایید نگاهی هم به ست‌های اداری مردانه بیندازیم:

کت و شلوار خنثی به‌همراه پیراهن روشن

اگر می‌خواهید با یک استایل رسمی و سنگین در محیط کار حاضر شوید، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از کت و شلوار را جدی بگیرید. بهتر است کت و شلوار را از رنگ‌های خنثی انتخاب کرده و آن را با یک پیراهن رنگ روشن تکمیل کنید.

پیراهن رنگی به‌همراه شلوار کتانی خنثی

اگر محدودیت‌های کت و شلوار را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک استایل مشابه این استفاده کنید. پوشیدن پیراهن رنگی در کنار شلوار کتانی روشن یا تیره هم سنگین است، هم زیبا و چشم‌نواز.

سخن پایانی

در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با بایدها و نبایدهای پوشش در محیط کار آشنا کنیم و چند ست لباس اداری مناسب را پیشنهاد دهیم که این نکات در طراحی آن‌ها رعایت شده باشد.

امیدواریم از مطالعه‌ی این مطلب، لذت برده باشید.