لباس فرم اداری این روز ها اعتبار زیادی به یک سازمان می‌بخشد و به نوعی نمایان‌گر نظم همگانی یک موسسه یا سازمان است. یونیفرم برای بعضی از مشاغ دارای اهمیت بالایی است زیرا که با استفاده از آن لباس فرم می‌توانند راحت‌تر به وظایف خود رسیدگی کنند. اگر به لباس نجات غریق ها دقت کرده باشید، دارای ساختاری چسبان و البته نایلونی است زیرا که نجات غریق را در آب محافظت می‌کند و به دلیل چسبان بودن این نوع لباس، می تواند به صورت آزادانه در محیط آبی حرکت کند و سرعت عمل بالاتری از خود نشان دهد.

یکی از نکاتی که در انتخاب یونیفرم برای مشاغل مختلف باید رعایت شود، این است که هر کسی باید متناسب با محل کار خود یک لباس کار مناسب انتخاب کند. انتخاب لباس کار هماهنگ با محیط کاری و با شغل فرد یک نکته مهم است که می‌تواند به مرور زمان در روحیه فرد و عملکرد او در محیط کاری هم تاثیر بگذارد.

انتخاب یونیفرم و لباس کار

به طور کلی عوامل مختلفی مانند افرادی که به محیط کاری شما رفت و آمد می‌کنند، آب و هوای محیط کاریتان، نوع کار شما و این که بیشتر در محیط کاری روی صندلی می‌نشینید یا مدت طولانی می‌ایستید و بسیاری از نکات دیگر، در رنگ لباس کار، طرح لباس کار، جنس آن و ویژگی‌های دیگر لباس کار تاثیر می‌گذارد. 

لباس فرم مناسب شخصیت شغل

انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف بر اساس ویژگی‌های محل کار و متناسب با شغل هر کس، بدون شک تاثیر مثبتی در عملکرد او داشته و مزیت‌های بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم به نکات مهمی که در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف باید رعایت شود بپردازیم؛ بنابراین بهتر است با ما همراه باشید تا بتوانید یک لباس فرم مناسب شخصیت شغل و محل کارتان را انتخاب کنید.

نکته اول: کیفیت را در اولویت قرار دهید

 اگر قرار است مدت زیادی از لباس خود استفاده کنید، بهتر است در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف، کیفیت را در اولویت قرار دهید. هر چقدر مدت زیادی را در محیط کاری خود بگذرانید، بیشتر امکان دارد اتفاقات ناخوشایندی برای لباس شما رخ دهد؛ از پاره شدن لباس گرفته تا گیر کردن زیپ کیف و دستگیره به لباستان یا حتی لکه شدن و ریختن چای و قهوه روی لباستان، همه این‌ها اتفاقاتی هستند که ممکن است در محیط کاری با آن‌ها برخورد کنید.

یونیفرم مشاغل

خرید لباس فرم جدید

اگر جنس لباستان نامناسب باشد، در صورت بروز چنین اتفاقاتی باید تا رسیدن به خانه نگران از بین رفتن لکه لباستان باشید یا اینکه به این مسئله فکر کنید که چطور باید برای خرید لباس فرم جدید هزینه کنید! در صورتی که لباس فرم شما باکیفیت باشد، مدت طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید، دیر ساییده می‌شود، به راحتی لکه نمی‌گیرد و رنگ و کیفیتش را به سرعت از دست نمی‌دهد.

نکته دوم: ارتباط یونیفرم با محیط کار

لباس کار ممکن است رسمی و یا غیررسمی باشد. اینکه لباس کارتان را رسمی انتخاب کنید یا غیر رسمی، با محیط کاری شما ارتباط مستقیمی دارد. یکی از نکاتی که در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف باید در نظر گرفته شود، محیط کاری و افرادی است که به محیط کاری شما رفت و آمد می‌کنند.

یونیفرم مناسب محیط کاری

به عنوان مثال اگر یک وکیل هستید و روزانه با افراد زیادی سر و کار دارید، با توجه به محیط کاری و نوع شغل شما، بهتر است از لباس رسمی استفاده کنید؛ اما در مقابل اگر شما یک مهندس هستید و روزانه مجبور هستید به کارگاه‌های مختلفی سر بزنید، بهتر است از لباسی استفاده کنید که در شرایط مختلف کارگاهی برای شما مناسب باشد.  به طور کلی لباسی که مناسب محیط کاری باشد، موجب تمایز شما از دیگر کارکنان نمی‌شود و این یک نکته بسیار مهم است که حتماً باید در زمان انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف به آن توجه شود.

نکته سوم: استفاده از رنگ خنثی و تیره یا رنگ‌های روشن مناسب محل کار

در زمان انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف باید فراموش نکنید که لباس کار بهتر است ساده باشد. به طور کلی لباس‌هایی که خیلی کار شده یا طرح دار باشند، مناسب محیط کاری نیستند. لباس فرم باید ساده، اما در عین حال شیک و خوش دوخت باشد. البته منظور از ساده بودن این نیست که از هیچ طرح و رنگی در لباس فرم استفاده نشود. بلکه بهتر است لباستان از رنگی خنثی و تیره یا رنگ‌های روشن مناسب محل کار با یک طراحی زیبا و منحصر به فرد باشد.

 نکته چهارم: در محیط‌های رسمی از رنگ‌های تیره استفاده کنید

 یکی از پیشنهاداتی که در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف به خانم‌ها و آقایان ارائه داده می‌شود، استفاده از رنگ‌های تیره است. دلیل آن هم ریسک کمتر در زمان استفاده از رنگ‌های تیره در محیط‌های رسمی و اداری‌تر است! به طور کلی رنگ‌ها در عکس‌العمل طرف مقابل و یا برداشت او از شخصیتتان تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است در محیط‌های رسمی از رنگ‌های تیره استفاده کنید. همچنین یک دلیل دیگر استفاده از رنگ‌های تیره مانند مشکی، سرمه‌ای، خاکستری، قهوه‌ای و دودی، دیر کثیف شدن آن‌ها است. 

نکته پنجم: لباس کار شما باید اندازه شما باشد

دیگر نکته مهم در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف، اندازه بودن آن است. لباس کار شما باید اندازه شما باشد و متناسب با فرم و شکل بدن شما طراحی شده باشد. حتماً لباسی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی داشته باشید. لباسی که بیش از حد تنگ و گشاد باشدریال موجب حواس پرتی و عدم تمرکز شما در محیط کاری شده و به این ترتیب عملکرد روزانه شما را در محیط کاریتان دچار مشکل می‌سازد.

 نکته ششم: لباس باید به راحتی قابل شستشو باشد

در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف به جنس لباس دقت کنید. لباس باید به راحتی قابل شستشو باشد و جنس آن طوری نباشد که به راحتی چروک شود. جنس لباس فرم باید به گونه‌ای باشد که فرد در شرایط مختلف با آن احساس راحتی داشته باشد و موجب ایجاد خارش یا احساس ناراحتی در فرد نشود. همچنین توصیه می‌شود، جنس لباس به گونه‌ای باشد که پوشیدن و درآوردن آن به راحتی انجام شود و رنگ آن به راحتی در اثر شستشو یا تابش نور خورشید از بین نرود.

انتخاب یونیفرم مشاغل

محیط کاری شما چه نوع پوششی را می‌طلبد؟

اینکه در محیط کاری ساعات زیادی را می‌گذارید، در سبک و نوع پوشش شما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، لباس کار مهندسی باید عایق باشد و از یک جنس مرغوب برای دوخت آن استفاده شود. لباس کار مهندسان بهتر است ضد آب، ضد حرارت، ضد گرما و سرما باشد، یا اینکه لباس کار یک جوشکار باید از پارچه‌های لی و کتان خالص تهیه شود تا مقاومت بیشتری در برابر حرارت داشته باشد.

انتخاب یونیفرم و لباس کار تبلیغاتی

لباس کار تبلیغاتی (Promotional work clothes)، که کارکنان بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تبلیغ برند شرکت خود از آن استفاده می‌کنند، به گونه‌ای طراحی شود که معرف آن شرکت باشد. به عنوان مثال از آرم و برند آن سازمان روی لباس استفاده شود.

لباس کار کارمندان یک بانک می‌تواند رنگ‌ها و طراحی‌های مختلفی داشته باشد؛ اما بهتر است حالت رسمی‌تری برای طراحی آن در نظر گرفته شود. همانطور که می‌بینید انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف بر اساس شغل و آنچه که در محیط کار با آن در ارتباط هستید، تفاوت خواهد داشت.

 چرا باید در انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف به شرایط شغلی توجه کنیم؟

هر محیط کاری شرایط خاصی را دارد. افرادی که در آن محیط حضور دارند، فضای محیط کاری یا آب و هوای آن و بسیاری موارد دیگر در محیط کاری، لباس کار خاص خود را می‌طلبد.

لباس کار مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

لباس کار باید جنس مناسبی داشته باشد، از مواد اولیه مرغوبی در آن استفاده شود، طراحی مناسبی با محیط کاری داشته باشد و فرد با پوشیدن آن احساس راحتی کند.

 نکته پایانی

لباس کار معرف شخصیت اجتماعی شما بوده و در عملکرد و روحیه شما در محیط کاریتان، همچنین برداشت مخاطب از شخصیت و کارتان تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل انتخاب یونیفرم مشاغل مختلف باید بر اساس اصولی انجام گیرد که در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکات مهمی که در این مورد وجود دارد، بپردازیم.