لباس‌ها، همیشه بخش مهمی از یک فیلم یا سریال هستند و طراحان لباس می‌کوشند تا نهایت هنر و خلاقیت خود را در طراحی و پیاده‌سازی آن به‌کار گیرند. فیلم‌ها و سریال‌هایی که اگر با اقبال مخاطب عمومی روبه‌رو شوند می‌توانند مدل لباس شخصیت‌های خود را تا مدت‌ها در دنیای مد شهره کنند.

یکی از سریال‌های جدید نتفیلیکس که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است و اتفاقا با طراحی جذاب و متفاوت لباس‌هایش، نام خود را در دنیای مد نیز بر سر زبان‌ها انداخته «بازی مرکب» یا «squid game» است.

در این یادداشت سایت ماهپار قصد داریم به بررسی طراحی لباس سریال بازی مرکب بپردازیم و تأثیر آن در دنیای مد را بررسی کنیم. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، تا انتها ما را همراهی کنید.

آشنایی با سریال بازی مرکب

بازی مرکب که با نام اصلی Squid game نیز شناخته می‌شود، نام سریالی کره‌ای به کارگردانی هوانگ دونگ هیوک است که به تازگی از نتفیلیکس بخش شده است.

این مینی‌سریال ۹ قسمتی درباره‌ی گروهی متشکل از ۴۵۶ نفر است که برای بردن یک جایزه‌ی ۴۵٫۶ میلیارد وونی (معادل ۳۸٫۷ میلیون دلار) با هم رقابت می‌کنند.

مراحل این رقابت از بازی‌های ساده و کودکانه‌ای تشکیل شده است که البته عواقب ناگواری برای شرکت‌کنندگان به همراه می‌آورد.

اگر هنوز موفق به تماشای این سریال نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را در لیست آثاری که باید ببینید قرار دهید.

طراحی لباس سریال بازی مرکب

در سریال بازی مرکب، ما با دو دسته‌ی عمده از لباس مواجه‌ایم.

دسته‌ی اول: لباس‌های گروه اول، شامل یک یونیفورم سرهمی به رنگ صورتی مایل به قرمز است. کارکنان بازی، از این لباس استفاده می‌کنند و علاوه بر آن کلاه و ماسکی به صورت دارند که تمام چهره‌شان را می‌پوشاند.

دسته‌ی دوم: گروه دوم که بازیکنان یا شرکت‌کنندگان در مسابقه هستند یک دست سویشرت و شلوار ورزشی به رنگ سبز فیروزه‌ای به تن کرده‌‌اند که روی آن‌ها شماره‌ای به چشم می‌خورد. یک تیشرت و یک کتانی سفید نیز این مجموعه را تکمیل می‌کنند.

شاید باورتان نشود ولی تمام طراحی لباس سریال بازی مرکب همین است! در این سریال، خبری از لباس‌های فاخر، پر زرق‌وبرق و لاکچری فیلم‌های خارجی نیست و همه‌چیز در نهایت سادگی طراحی شده است.

شاید بتوان مهم‌ترین دلیل محبوبیت لباس اسکویید گیم نیز همین مسئله است: توجه به سادگی و در عین حال مرموز بودن لباس‌ها.

لباس اسکویید گیم

راز لباس‌ها در اسکویید گیم

اما اگر فکر کرده‌اید همه‌چیز همین‌جا تمام می‌شود سخت در اشتباهید. بیایید با چند راز نهفته در طراحی لباس سریال بازی مرکب آشنا شویم:

۱) همان‌طور که گفتیم رنگ لباس کارکنان بازی، صورتی مایل به قرمز است. صورتی در حقیقت به‌عنوان نمادی برای گرمی و بازیگوشی شناخته می‌شود و این در تضاد با رفتار خشن و غیرانسانی آن‌هاست.

۲) رنگ لباس بازیکنان، سبز فیروزه‌ای است که نمادی برای صلح و صداقت است. در حالی که در روابط بازیکنان این بازی خشن، هیچ نشانی از صلح و صداقت وجود ندارد.

۳) به تعداد زیادی جیب‌ها روی جامپسوت کارکنان بازی دقت کرده‌اید؟ به نظرتان دلیلش چیست؟

۴) ماسک مشکی کارکنان بازی، که هر بازنده‌ای را به سرعت می‌کشند، نماد سنگ‌دلی و شخصیت مرموز آن‌هاست.

۵) در نگاه اول به نظر می‌رسد روی ماسک عجیب کارکنان بازی، اشکال هندسی مختلفی رسم شده است. اما اگر خوب دقت کنید، می‌بینید که نقوش رسم شده در حقیقت علایم روی کنترلر بازی‌های کامپیوتری است.

۶) راحتی لباس‌های بازیکنان، در تضاد با فضای سخت و خشن بازی است.

۷) به جیب‌های بزرگ و عمیق پالتوی مرد سیاه‌پوش توجه کرده‌اید؟ این جیب‌ها باید به قدری بزرگ و جادار باشند که بتوان یک اسلحه‌ی به دردبخور را در دل آن‌ها پنهان کرد.

بدون شک موارد دیگری نیز هست که خودتان کشف کرده‌اید. فراموش نکنید آن‌ها را از طریق بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

ماسک‌ها در سریال بازی مرکب

به جز پوشاک اصلی، ماسک‌ها نیز بخش دیگری از طراحی لباس سریال بازی مرکب را می‌سازند. بنابراین بد نیست چند مورد از ماسک‌های استفاده شده در این سریال را نیز با هم مرور کنیم:

ماسک مرد سیاه‌پوش

مرد سیاه‌پوش که با نام مرد جلویی (front man) نیز شناخته می‌شود، لباس سراپا سیاه می‌پوشد و یک ماسک پیچیده و پرجزئیات به صورت زده است. این ماسک منحصربه‌فرد طوری طراحی شده که حتی دستگاه تشخیص چهره نیز می‌تواند چهره‌ی او را تشخیص دهد.

به نظر می‌رسد طراحان لباس بازی مرکب، ماسک مرد سیاه‌پوش را طوری طراحی کرده‌اند که به او شخصیت ببخشند.

ماسک روی ماسک

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کارکنان بازی ماسک سیاهی به صورت می‌زنند تا شخصیت آن‌ها را بی‌رحم، مرموز و غیرقابل شناخت نشان دهد. اما جالب است بدانید این افراد، زیر ماسک اصلی خود از ماسک دیگری استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تنها چشم‌هایشان پیدا باشد. کار که از محکم کاری عیب نمی‌کند. می‌کند؟

ماسک اعضای VIP

ماسک اعضای گروه وی.آی.پی با طلا و نقره ساخته شده و به شکل صورت حیوانات است. این ماسک‌ها، که نشان‌دهنده‌ی ثروت سرشار مالکان آن‌هاست به قدری جذاب و خاص طراحی شده‌اند که تا مدت‌ها در ذهن بینندگان خواهند ماند.

لباس‌های الهام گرفته از سریال بازی مرکب، جزء پرطرفدارترین تم‌های مراسم هالووین امسال بودند.

تأثیر طراحی لباس سریال بازی مرکب در دنیای مد و فشن

هرچند شاید در نگاه اول عجیب و باورنکردنی به نظر برسد، اما لباس‌های سریال بازی مرکب در دنیای مد بسیار پرطرفدار شده‌اند.

پس از شروع پخش این سریال، فروش ست‌های سویشرت و شلوار ورزشی به نحو چشم‌گیری افزایش داشته است، آن هم در صورتی که پیش از این افراد تمایل چندانی برای به تن کردن لباس‌های این‌چنینی نداشتند.

همچنین کمپانی The sole supplier که یک کمپانی جهانی در حوزه‌ی تولید کفش محسوب می‌شود، اعلام کرده که تقاضا برای خرید کفش‌های کتانی سفیدرنگی که شرکت‌کنندگان در مسابقه به پا داشتند با رشد ۹۹۰۰ درصدی روبه‌رو شده است.

جالب است بدانید یکی از پرطرفدارترین تم‌های مراسم هالووین امسال، لباس اسکویید گیم بود و افراد زیادی سعی کردند با لباسی شبیه به لباس کارکنان بازی خود را به این مراسم برسانند.

جمع بندی

در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با طراحی لباس سریال بازی مرکب و تأثیر آن بر دنیای مد و فشن آشنا کنیم. امیدواریم این یادداشت توانسته باشد نظر شما را جلب کند.