صنعت مد و پوشاک، یکی از صنایع بسیار سودآور و پردرآمد است که این روزها افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این صنعت که هر روز در حال رشد و گسترش است، به‌قدری پتانسیل دارد که در برخی از کشورها به‌تنهایی بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

در بین شاخه‌های مختلف دنیای مد، شاخه‌ی طراحی لباس زنانه همیشه بسیار پرطرفدار و پول‌ساز بوده است، اما این بدان معنی نیست که طراحی لباس مردانه را باید زمینه‌ای بی‌رقیب و غیراقتصادی بدانیم.

در حقیقت طراحی لباس مردانه نیز به اندازه‌ی طراحی لباس زنانه نیازمند دقت، ظرافت و خلاقیت است و با توجه به این‌که در لباس‌های مردانه اسکلت اصلی طرح بیشتر در معرض دید قرار دارد، سابقه و مهارت بیشتری را طلب می‌کند.

در این یادداشت سایت ماهپار، تلاش می‌کنیم شما را با مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه بدانید آشنا کنیم و نکاتی که طراحان حرفه‌ای همیشه رعایت می‌کنند را به شما تذکر دهیم. بنابراین تا پایان همراه سایت ماهپار باشید.

آشنایی با مد و لباس مردانه

شاید اولین و مهم‌ترین سوالی که باید پیش از شروع آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه بدانیم این است که مد و استایل مردانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ و تفاوت آن با مد و لباس زنانه چیست؟

ساده‌ترین و روشن‌ترین پاسخ، این است که مدهای مردانه در چهارچوبی بسیار محکم‌تر از مدهای زنانه قرار گرفته‌اند. در حقیقت لباس‌های مردانه از الگوهای قدیمی ساخته شده‌اند و در طول زمان کم‌تر دچار تغییر و تحول چشم‌گیر می‌شوند.

این در حالی است که لباس‌های زنانه، اغلب از الگوهای قدیمی خود فاصله گرفته‌اند و این فاصله گاه تا حدی است که بسیاری از لباس‌های نه‌چندان قدیمی نیز برای ما ناآشنا محسوب می‌شوند.

به اندازه‌ی کافی دانش و مهارت کسب کنید

قدم اول در آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه، کسب دانش و مهارت کافی است. برخلاف طراحی لباس زنانه، در این رشته به مهارت بالایی در زمینه‌ی طراحی و نقاشی نیاز ندارید. اما بهتر است اطلاعاتی در حوزه‌ی طراحی مانکن خطی و طراحی آناتومی انسان کسب کنید. دانستن این موارد به افزایش کیفیت کار شما کمک می‌کند.

به‌علاوه پیشنهاد می‌کنیم به جز موارد فوق، در خصوص نقش و جایگاه سایه‌ها در طراحی لباس نیز مهارت کسب کنید.

خوش‌بختانه امروزه آموزش‌های بسیاری –چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت حضوری- در زمینه‌ی طراحی لباس در دسترس هستند. همچنین کتاب‌های زیادی نیز در این مورد نوشته شده‌اند که اغلب نیازهای هنرجویان را برطرف می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که موفقیت در طراحی لباس مردانه بدون تمرین و ممارست به دست نخواهد آمد. بنابراین تمرین را جدی بگیرید و هرچه زودتر کار را شروع کنید.

نقطه‌ی شروع آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه: کشیدن مدل

نقطه‌ی شروع طراحی لباس مردانه نیز، همچون لباس زنانه، ترسیم مدل روی کاغذ است. کشیدن یک مدل صحیح بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند نقاط برش قسمت‌های مختلف لباس را به‌خوبی مشخص کند. با توجه به جایگاه رسم مدل در کار طراحی، این بخش از آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

خلاقیت در طراحی

هیچ‌چیزی برای متمایز شدن یک طراح لباس، به اندازه‌ی خلاقیت مؤثر نیست. خلاقیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرح‌های جدید و جذاب ارائه دهید و در طراحی به بن‌بست نخورید.

البته باید توجه داشته باشید که یک طراح لباس باید بتواند آن‌چه در ذهن دارد را به‌خوبی روی کاغذ پیاده کند. بنابراین داشتن خلاقیت به‌تنهایی کافی نیست و این مورد، ارتباط تنگاتنگی با مهارت طراحی با مداد دارد.

دانستنی‌های تکمیلی برای طراحی لباس پسرانه و مردانه

به جز مواردی که گفتیم داشتن اطلاعات مناسب از انواع پارچه‌ها و ویژگی‌هایشان، برخورداری از دانش مناسب در زمینه‌ی خیاطی و دوخت و نیز اطلاع از آخرین روندها و ترندهای بازار مد و فشن از دیگر پیش‌نیازهای ورود به حوزه‌ی طراحی لباس مردانه هستند.

برای درخشیدن در دنیای طراحی لباس، هیج‌چیزی به اندازه‌ی خلاقیت مؤثر نیست.

وضعیت بازارکار طراحی لباس مردانه و پسرانه

رشته‌ی طراحی لباس مردانه و لباس کسب و کار هرچند به اندازه‌ی طراحی لباس زنانه پرطرفدار نیست، اما چون افراد کم‌تری در آن فعالیت کرده‌اند می‌تواند به همان اندازه پول‌ساز و درآمدزا باشد.

فرصت‌های شغلی پیش روی طراحان لباس مردانه متنوع‌اند. آن‌ها می‌توانند به استخدام برندهای گوناگون دربیایند یا برند شخصی خود را راه بیندازند. همچنین در صورت تمایل امکان طراحی به صورت سفارشی و خصوصی نیز برای آن‌ها فراهم است.

اما فراموش نکنید که پس از سپری کردن آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه لازم است نمونه‌کارهایی از خود ارائه دهید تا بتوانید توجه تولیدی‌های بزرگ و کوچک را به خود جلب نمایید.

به‌طور کلی، هرچقدر بیشتر ممارست به خرج دهید و تلاش کنید تا در این حرفه متمایز شوید از بازارکار وسیع‌تر و متنوع‌تری برخوردار خواهید بود.

آشنایی با مشهورترین طراحان لباس مردانه

یکی از مواردی که برای علاقمندان به هر حرفه و هنری جالب و کنجکاوی برانگیز است، آشنایی با مشاهیر آن است. پس بیایید نگاهی بر مشهورترین چهره‌های طراحی لباس مردانه بیندازیم:

کلوین کلاین: یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای مد و لباس متعلق به کلوین کلاین است. او که کار خود را از سال ۱۹۶۸ و با فروش کت‌های زنانه و مردانه آغاز کرد، هم‌اکنون صاحب یکی از بزرگ‌ترین برندهای آمریکایی در جهان محسوب می‌شود.

دوناتلا ورساچه: برند ورساچه یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین تولیدکنندگان لباس در سطح جهان است. ورساچه از طراحان مد طرازاول برای افراد مشهور و سلبریتی‌ها به‌شمار می‌رود.

تام فورد: یکی از موفق‌ترین طراحان لباس مردانه در جهان تام فورد است که او را به عنوان ناجی برند گوچی در دوران رکود می‌شناسند.

بیژن پاکزاد: مؤسس برند بیژن، از جمله معروف‌ترین طراحان لباس ایرانی است که در عرصه‌ی بین‌المللی نیز حضور داشته است. پاکزاد که در زمینه‌ی تولید لباس‌های لوکس مردانه و زنانه فعالیت داشت و در سال ۱۳۹۰ درگذشت یکی از چهره‌های الهام‌بخش برای ایرانیان علاقمند به حرفه‌ی طراحی لباس محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این یادداشت سایت ماهپار، تلاش کردیم شما را با آموزش طراحی لباس مردانه و پسرانه آشنا کنیم و نکات پیش‌نیاز را یادآوری کنیم.

فراموش نکنید حرفه‌ی طراحی لباس مردانه از آینده‌ی بسیار خوبی برخوردار است و در صورتی که از خلاقیت و دانش کافی برای این کار برخوردار باشید می‌توانید به درآمد قابل ملاحظه‌ای برسید.

در صورتی که هنوز سؤالاتی در ذهن دارید که پاسخ‌شان را در این یادداشت نیافته‌اید، کارشناسان ما آماده‌اند تا شما را راهنمایی کنند. کافی است در انتهای همین مطلب دیدگاهی بگذارید.