در زندگی روزانه باید اطلاعاتی در رابطه با روانشناسی رنگ لباس بدانید، زیرا که می‌تواند در عملکرد شما تاثیر مثبت و منفی داشته باشد. از رنگها می توانند در عملکرد افراد تأثیر منفی داشته باشند. زمانی را تصور کنید که شما آزمونی در پیش دارید، معمولا برای آزمون دادن توصیه می شود از رنگ لباس خنثی استفاده شود چون اگر رنگ قرمز بپوشید ممکن است موجب حواس پرتی دیگر افراد حاضر در آزمون شود و طی آزمون به عملکرد افراد آسیب می رساند. مثلا برای قرار هایی که نیاز مند آرامش روحی است می توانید از رنگ سبز ملایم استفاده کنید معمولا این رنگ برای ایجاد خلق و خوی آرام و متعادل استفاده می شود.

اینکه هر روز چه رنگ لباسی را انتخاب می‌کنید، تاثیر بسیار زیادی با خلق و خوی آن روز شما دارد. مثلا اگر دقت کرده باشید، روزهایی که حالتان خوب است رنگ‌های شاد را انتخاب می‌کنید و روزهایی که حالتان بد است یا دلتان گرفته است، لباس‌هایی با رنگ تیره را انتخاب می‌کنید تا روزتان را با آن بگذرانید! در واقع اگر از روانشناسی رنگ لباس اطلاع داشته باشید، متوجه می‌شوید که رنگ لباس‌هایتان، بخش‌های پنهان شخصیت شما را نمایان می‌سازد.

روانشناسی رنگ در لباس

روانشناسی رنگ در لباس، تاثیر مستقیمی با ویژگی‌های شخصیتی شما دارد. اینکه چه رنگی را دوست دارید، شخصیت، قدرت، اعتماد به نفس، هوش، وقار و بسیاری از ویژگی‌های دیگر شما را به مخاطب بروز می‌دهد. هر رنگ ویژگی‌هایی دارد و پیام خاصی را به صورت غیرمستقیم از شما به مخاطب می‌رساند.

روانشناسی رنگ

نکات روانشناسی رنگ لباس

رنگ‌ها می‌توانند شما را جذاب نشان دهند یا اینکه افسرده و بی‌حال به نظر برسانند. رنگ لباس می‌تواند موجب انرژی بالای شما شده و در ذهن مخاطبتان تاثیر بگذارد تا سخن شما را رد یا قبول کند! اگر از تاثیر رنگ‌ها در ذهن مخاطب، بی‌خبر هستید بهتر است با ما همراه باشید. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر و مفید به روانشناسی رنگ لباس بپردازیم:

روانشناسی رنگ مشکی

اگر رنگ مورد علاقه شما اغلب مشکی است، احتمالاً شخصیت پیچیده‌ای دارید! بر اساس روانشناسی رنگ لباس، افرادی که در استایل خود فقط از رنگ مشکی استفاده می‌کنند، شخصیت پر رمز و رازی دارند. رنگ مشکی به طور خلاصه، نماد اعتبار، قدرت و جدیت است.

حتی اگر دقت کنید در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی لباس فارغ‌التحصیلی به رنگ مشکی انتخاب می‌شود؛ زیرا این رنگ نشان‌دهنده هوش و فراست بالا در افراد است. در صورتی که کمد لباس شما پر از لباس‌های رنگ و وارنگ است، اما لباس‌های مشکی خود را ترجیح می‌دهید، شما جاه‌طلب و حساس هستید. استفاده زیاد از رنگ مشکی در لباس، موجب توجه اطرافیان به شخصیت شما بیشتر از ظاهرتان خواهد شد.

 روانشناسی رنگ سفید

حتماً می‌دانید که سفید، رنگ آزادی و پاکی است. رنگ سفید همیشه پیامی از خلوص، بی‌گناهی و سادگی را به همراه دارد. بسیاری از افراد زمانی که قصد دارند کار جدیدی را شروع کنند یک وسیله سفید تهیه می‌کنند. همچنین در روانشناسی رنگ لباس (Psychology of clothing color)، رنگ سفید بیانگر کمال‌گرایی و آزادی است. البته رنگ سفید یک رنگ خنثی است که بسیاری از افراد با شخصیت‌های مختلف علاقه‌مند به استفاده از آن در ست‌های لباس و استایل خود هستند.

 روانشناسی رنگ خاکستری

همانطور که می‌دانید، رنگ خاکستری از ترکیب رنگ سفید و سیاه ایجاد می‌شود. شاید به این دلیل است که صاحبان مد، آن را رنگ توازن و تعادل می‌دانند. از نظر روانشناسی رنگ لباس، افرادی که لباس‌های خاکستری را انتخاب می‌کنند، نیازی به جلب توجه ندارند یا اینکه دوست ندارند در جمع‌های مختلف به چشم بیایند.

روانشناسی رنگ مشکی

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از آقایان میان‌سال کت و شلوار خاکستری می‌پوشند یا بانوان در سنین بالاتر، اغلب علاقه‌مند به استفاده از پیراهن‌های خاکستری هستند. این رنگ در واقع آرامش خیال و کمال را نشان می‌دهد. البته رنگ خاکستری یک رنگ خنثی است و بسیاری از افراد پیر یا جوان ممکن است از آن در استایل خود استفاده کنند. 

 روانشناسی رنگ قرمز

بسیاری از  افراد فعال در صنعت مد و متخصصان و روانشناسان رنگ قرمز را رنگ قدرت و شهوت می‌دانند. رنگ قرمز رنگی است که بیشتر ما زمانی که دوست داریم در یک جمع یا مهمانی به چشم بیاییم و دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم از آن استفاده می‌کنیم. حتماً می‌دانید که رنگ قرمز موجب جلب توجه می‌شود. زمانی که فردی یک لباس با رنگ قرمز به تن می‌کند، پیام‌هایی در مورد پرانرژی بودن او به مخاطب منتقل می‌شود. در روانشناسی رنگ لباس، لباس قرمز رنگ تحریک‌کننده و پویا تلقی می‌شود.

 روانشناسی رنگ زرد

 لباسی هم‌رنگ با نور خورشید، نشان‌دهنده نشاط و لبخند است. گویا همانطور که خورشید موجب نشاط و شادابی گل‌ها و گیاهان می‌شود، رنگ زرد نیز چنین حسی را در قلب و ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. از نظر روانشناسی رنگ در لباس، رنگ زرد تقویت روحی و روانی مخاطب را به همراه دارد.

این رنگ موجب افزایش تمرکز و توجه می‌گردد. اگر دقت کنید اغلب خط‌کشی‌های خیابان‌ها و جاده‌ها به رنگ زرد است که این موضوع موجب توجه رانندگان به علائم جاده و خط‌کشی‌ها می‌شود. رنگ زرد گوشه‌ای از شخصیت  ماجراجویانه و تیزهوشانه شما را برای مخاطب آشکار می‌سازد.

روانشناسی رنگ صورتی

بسیاری از پدر و مادرها  وقتی خبردار می‌شوند که صاحب دختر شده‌اند، رنگ صورتی را برای اتاق فرزند خود انتخاب می‌کنند. البته انتخاب رنگ صورتی برای دختران، تنها نظر پدر و مادرهای دختردار نیست، بلکه بسیاری از بانوان و دخترهای کوچک و جوان به این رنگ علاقه‌مند هستند.

گویی این رنگ، گوشه‌های کوچکی از زنانگی را در دختران جوانان و بانوان فاش می‌سازد. به طور کلی از نظر روانشناسی رنگ لباس، رنگ صورتی را می‌توان سمبل آرامش و زنانگی دانست. افرادی که شخصیت رمانتیک، خوش‌بین، عادل و مهربان دارند، اغلب رنگ صورتی را برای لباس‌های خود انتخاب می‌کنند.

 روانشناسی رنگ بنفش

از گذشته تا کنون رنگ بنفش نشان‌دهنده تشریفات در خانواده‌های سلطنتی بوده است. در واقع بنفش، نماد ثروت و تجمل است. بسیاری از افرادی که در تاریخ به شهرت علاقه‌مند بودند، رنگ بنفش را در لباس یا برای وسایل مختلف اطراف خود استفاده می‌کردند.

روانشناسی رنگ در لباس

البته گفته می‌شود در گذشته تنها افراد ثروتمند قادر به تهیه لباس‌هایی با رنگ بنفش بوده‌اند؛ شاید این عامل موجب شده است که بنفش رنگ اغواگری و ثروت باشد. امروزه استفاده از لباس‌هایی به رنگ بنفش، خلاقیت و عشق به هنر را نشان می‌دهد. از نظر روانشناسی رنگ لباس، استفاده از رنگ بنفش، نشان‌دهنده احساساتی بودن فرد، رویایی و پر حرارت بودن افراد است.

روانشناسی رنگ آبی

آبی، رنگ آسمان و دریا است. شاید همین عامل موجب شده است که اثر آرام بخشی را در روح و قلب افراد داشته باشد. رنگ آبی حس فراست، صداقت، آسودگی خاطر و آرامش شما را برای مخاطب نمایان می‌کند.

اگر قصد دارید در یک مصاحبه کاری شرکت کنید، بهتر است رنگ آبی را برای لباس خود انتخاب کنید. این رنگ، حس اعتبار و اعتماد به نفس به شما می‌بخشد و موجب موفقیت دوچندان شما خواهد شد. در روانشناسی رنگ لباس، افرادی که اغلب لباس آبی را انتخاب می‌کنند، مهربان، دلسوز و مودب می‌دانند.

روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگ رویش دوباره است. شاید به همین دلیل است که موجب تقویت روحیه مثبت در شما و مخاطبتان می‌شود. رنگ سبز به دلیل رابطه‌ای که با طبیعت دارد، موجب حس رضایت و آرامش می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که اغلب رنگ سبز را برای لباس خود انتخاب می‌کنند، احتمالاً شخصیت محتاط، مهربان و منصفی دارید.

در روانشناسی رنگ لباس، رنگ‌ها چه تاثیری در محیط اطرافمان می‌گذارند؟

 رنگ‌ها عامل نیرومندی هستند که می‌توانند در احساسات شما یا مخاطبتان تاثیرات بزرگی بگذارد.

آیا رنگ لباس می‌تواند موجب تسکین یا تحریک احساسات افراد شوند؟

 هر رنگ نماد یک احساس اعم از شادی، غم، سرعت، سکوت، گرمی و سردی خواهد بود و می‌تواند در احساسات و درونیات ما تاثیر بگذارد و موجب تسکین دردی یا به هیجان آمدن ما شود.

آیا رنگ‌ها انرژی دارند؟

رنگ‌ها در واقع نوعی طول موج هستند. به عنوان مثال، قرمز بلند‌ترین طول موج را دارد. از این رو می‌توان گفت رنگ‌ها انرژی دارند.

نکته پایانی

اینکه در کمد لباستان چه رنگ‌هایی بیشتر به چشم می‌خورند، می‌تواند نشان دهنده علاقه شما به آن رنگ و نمادی از شخصیتتان باشد. همانطور که گفته شد هر رنگ بیانگر احساس یا انرژی است. در این مطلب سعی شد به روانشناسی رنگ لباس پرداخته شود تا شما عزیزان بتوانید معنی و مفهوم رنگ‌ها در لباس را متوجه شوید.