دوختن لباس یکی از راه‌ها برای داشتن استایلی منحصربه‌فرد و صرفه‌جویی کردن در هزینه‌هاست. شما می‌توانید با خرید پارچه مناسب، لباس موردعلاقه‌تان را دقیقا متناسب با شکل اندام و سایز بدن خودتان بدوزید.

چند متر پارچه برای لباسم نیاز دارم؟ چگونه مطمئن باشم پارچه به اندازه کافی خریدم و نیازی به خرید دوباره ندارم؟ آیا تمام جوانب را در هنگام خرید پارچه لحاظ کرده‌ام؟

هرچند دوختن لباس فرم مانند مانتو شلوار اداری یا لباس مجلسی مزایایی دارد، اما بسیاری از افراد هنگام خرید پارچه لباس دچار مشکلاتی می‌شوند و سوالاتی مانند مواردی که ذکر شد، ذهنشان را درگیر می‌کند. در این مقاله از مجله مد و زیبایی ماهپار با کامل‌ترین روش اندازه‌گیری پارچه برای دوختن مانتو شلوار اداری آشنا خواهید شد.

پارچه موردنیاز برای لباس فرم

سایز بدن

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از خرید پارچه انجام دهید، اندازه‌گیری دقیق و درست بدن است. اندازه‌گیری استاندارد بدن به شما کمک می‌کند که به‌راحتی بدانید چه مقدار پارچه‌ برای دوخت لباس فرم مانند کت شلوار یا مانتو شلوار اداری نیاز دارید.

برای اندازه‌گیری دقیق بدن، بهتر است از یک متر خیاطی پارچه‌ای استفاده کنید. متر را به دور بدن خود بپیچید و مطمئن شوید که متر محکم، اما بدون کشش دور بدن شما قرار گرفته است.

پس از اندازه‌گیری دقیق بدن، می‌توانید با استفاده از جدول‌های سایزبندی، سایز مناسب خود را پیدا کنید. جدول‌های سایزبندی معمولا در وب‌سایت‌های فروش پارچه و فروشگا‌های اینترنتی لباس موجود هستند. با استفاده از اندازه‌گیری استاندارد بدن و جدول‌های سایزبندی، می‌توانید با خیال راحت پارچه موردنیاز خود را خریداری کنید و لباس فرمی متناسب با اندام خود بدوزید.

نکات اندازه‌گیری دقیق بدن

برای به دست آوردن اندازه‌های دقیق بدن خود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای اندازه‌گیری دقیق بدن، بهتر است از کمک یک نفر استفاده کنید.
  • موقع اندازه‌گیری، لباسی با ضخامت و جنس مشابه همان لباسی را بپوشید که قرار است زیر مانتو اداری به تن کنید.
  • در هنگام اندازه‌گیری، بدن خود را صاف نگه دارید.

جنس پارچه مانتو شلوار اداری

خیلی از افراد وقتی برای خرید پارچه برای لباس فرم یا لباس مجلسی اقدام می‌کنند، تاثیر جنس پارچه را در مقدار پارچه موردنیاز نادیده می‌گیرند. برای اینکه بدانید برای دوخت لباس زنانه موردنظرتان چند متر پارچه نیاز دارید، تنها اندازه‌گیری دقیق بدن کافی نیست. هر جنس پارچه‌ای با توجه به میزان کشسانی و وزنی که دارد، روی مقدار پارچه موردنیاز برای دوخت لباس تاثیر می‌گذارد.

راهنمای خرید پارچه مانتو اداری

طرح پارچه مانتو اداری

طرح پارچه از این نظر مهم هست که اگر بخواهید از پارچه‌ای با طرح‌های تکرار شونده استفاده کنید، این موضوع در مدل لباس و مقدار پارچه موردنیاز تاثیر می‌گذارد. حالت دیگر این است که مدل لباستان به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که باید بخش خاصی از طرح پارچه در قسمت مشخصی از لباس قرار بگیرد؛ این شرایط هم روی مقدار پارچه‌ای که باید بخرید، اثر می‌گذارد.

مدل لباس فرم

مهم‌ترین عاملی که در خرید پارچه باید به آن توجه کنید، نوع مدل مانتو شلوار اداری یا هر نوع لباسی است که قصد دارید آن را بدوزید. هرچه مدل لباس ساده‌تر باشد، پارچه کمتری برای دوخت آن نیاز دارید. هنگام محاسبه مقدار پارچه موردنیاز باید بخش‌های مدل دار لباس فرم و کلا هر چین و پلیسه‌ای که لباس دارد را مدنظر قرار دهید.

اهمیت دیگر مدل لباس، در تعیین جنس پارچه هست. هنگام انتخاب جنس پارچه باید مدل لباس را هم در نظر بگیرید و پارچه‌ای را بخرید که تن خور، ضخامت و ایستایی آن با مدل لباس تناسب داشته باشد. بالاتر توضیح دادیم که جنس پارچه در تعیین میزان پارچه موردنیاز برای دوخت لباس فرم، چه تاثیری دارد. با توجه به همه این موارد، نتیجه می‌گیریم که مدل لباس از طریق تاثیرش روی جنس پارچه هم، در میزان پارچه‌ای که برای دوخت مانتو شلوار اداری نیاز دارید، تاثیر می‌گذارد.

الگوی دوخت مانتو شلوار اداری

الگویی که شما یا خیاط موردنظرتان برای دوخت لباس استفاده می‌کنید، نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان پارچه‌ای که باید بخرید، دارد. الگوهای خیاطی آماده معمولا برای اندازه‌گیری بدن و تعیین مقدار پارچه، دستورالعمل‌های ساده‌ای دارند. البته برای نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که از الگوهای خیاطی سفارشی استفاده کنید. اگرچه قیمت این الگوهای خیاطی بیشتر است، اما به یاد داشته باشید که انتخاب الگوی خیاطی مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل در دوخت لباس فرمی زیبا و متناسب با اندام شما است.

عرض پارچه لباس ست اداری

بدیهی است که میزان پارچه‌ای که باید برای دوخت لباس بخرید، به عرض پارچه بستگی دارد. عرض بیشتر پارچه‌های که می‌توانید از بازار و پاساژها یا فروشگاه‌های اینترنتی بخرید، ۱۵۰ سانتی‌متر است. البته پارچه با عرض‌های مشخص دیگری بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۳ متر را هم می‌توانید بخرید. توجه داشته باشید که عرض مناسب پارچه را با در نظر گرفتن الگو و مدل لباس باید انتخاب کنید.

فرمول مقدار پارچه موردنیاز برای مانتو شلوار

برای دوختن مانتو شلوار اداری چند متر پارچه بخرم؟

هنگام خرید پارچه برای دوختن لباس فرم، پیشنهاد می‌کنیم تمام نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید. یعنی شما برای محاسبه درست مقدار پارچه لازم برای دوخت لباس ست اداری، باید سایز بدنتان را دقیق اندازه بگیرید. سپس با توجه به جنس، طرح و عرض پارچه‌ای که می‌خواهید بخرید و مدل لباس و الگوی دوخت، مقدار پارچه لازم را تعیین کنید.

اگر دنبال یک فرمول کلی هستید، فرمول و اندازه‌های زیر هم می‌تواند در تخمین مقدار حدودی پارچه به شما کمک کند اما به خاطر داشته باشید که برای محاسبه دقیق باید همان فاکتورهای بالا را در نظر بگیرید.

فرمول مقدار پارچه موردنیاز برای مانتو شلوار

حداقل مقدار تخمینی پارچه مناسب برای دوختن مانتو زنانه = بلندی قد + قد آستین + ۱۰ سانتی‌متر برای یقه و سایر موارد

برای شلوار زنانه راسته هم باید حداقل ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر پارچه بخرید.

مانتو شلوار اداری آماده بخریم یا بدوزیم؟

با دوختن لباس مخصوص خودتان می‌توانید استایلی منحصربه‌فرد داشته باشید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. از طرفی خرید مانتو شلوار اداری آماده هم باعث صرفه‌جویی در وقتتان می‌شود و هم می‌توانید از نتیجه کار در همان ابتدا مطمئن شوید.
حالت سوم خرید مانتو شلوار اداری آماده از مراکزی است که محصولاتشان از مدل‌های جذاب و قیمت‌های مناسب برخوردار باشند.

در خرید پارچه برای دوختن لباس چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

سایز بدن، جنس و طرح پارچه، مدل لباس، الگوی دوخت و عرض پارچه

برای دوختن مانتو شلوار اداری چند متر پارچه بخرم؟

حداقل مقدار تخمینی پارچه مناسب برای دوختن مانتو = بلندی قد + قد آستین + ۱۰ سانتی‌متر برای یقه و سایر مواردحداقل مقدار تخمینی پارچه برای شلوار زنانه راسته = ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر

خرید مانتو شلوار اداری آماده ماهپار

خرید مانتو شلوار اداری آماده

دو عاملی که ممکن است شما را ترغیب کند تا به‌جای خرید لباس فرم آماده، اقدام به دوختن آن کنید، داشتن استایلی منحصربه‌فرد و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

در فروشگاه اینترنتی ماهپار انواع لباس ست اداری را با جدیدترین مدل‌های روز دنیا طراحی کرده‌ و در سایزهای استاندارد برای شما عزیزان تولید می‌کنیم. با خرید یک ست اداری جذاب که کاملا اندازه تنتان هست، می‌توانید استایلی شیک داشته باشید.

قیمت‌های محصولات ماهپار هم به دلیل حذف واسطه‌ها بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازار است. در چنین شرایطی می‌توانید بدون مواجه شدن با چالش‌های دوختن لباس، در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی کنید.

منابع: sewguide.com , fabricsyard.com