اولین باری که مانتو و شلواری ست و همرنگ پوشیدیم، معمولا مربوط به لباس فرم مدرسه‌هایمان می‌شود که برای بسیاری مانتو و شلوار سرمه‌ای رنگ و رو رفته‌ای بود که در آزادترین و گشادترین حالت ممکن دوخته شده بود. البته پوشیدن لباس فرم‌ مدارس در دهه شصت و هفتاد که به عنصر اپل هم آراسته شده بود، کمی سخت‌تر بود. اما پیشرفت روزافزون فشن، طراحی مانتو و شلوارهای مدارس را به‌گونه‌ای پیش برد که امروزه طراحی بسیار شیک و ظریفی دارند. در این مقاله ویژگی‌های بهترین لباس فرم مدارس را معرفی می‌کنیم. با مجله مد و زیبایی ماهپار همراه باشید.

لباس فرم دبستان دخترانه

هر آنچه که باید از لباس فرم بدانید

برخی از جایگاه‌های شغلی معمولا با لباس فرم مخصوص خود شناخته می‌شوند، مثل پزشکان، آتش‌نشان‌ها، پلیس‌ها، تعمیرکاران و بسیاری از مشاغل دیگر. اهمیت لباس فرم علاوه بر معرفی جایگاه شغلی، موجب راحتی، بهبود بهره‌وری و سطح کارایی این افراد نیز می‌‎شود.
با انتخاب و معرفی یک لباس خاص به‌عنوان یونیفرم، دغدغه افراد برای انتخاب هرروزه لباس کاهش یافته و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. لباس فرم در مدارس در پاسخ به نظریه همسان سازی پوشش طراحی و اجرا شده است و تا به امروز میزان بسیار بالایی از دغدغه پوشش روزانه را کم کرده است.

مزایای استفاده از یونیفرم در محل کار

لباس فرم به ما کمک می‌کند تا با آرامش خاطر بیشتری در مدرسه یا سر کار حضور داشته باشیم. داشتن یک لباس فرم یکسان علاوه بر جذابیت و بالا بردن کلاس کاری یک مدرسه یا سازمان، باعث ایجاد نظم و انضباط و حس وفاداری و تعلق‌خاطر بین افراد نیز می‌شود.

در اداره‌ها و شرکت‌های مختلف، یک ست اداری علاوه بر هویت بخشی به مجموعه باعث کاهش دغدغه‌‎ کارمندان برای انتخاب لباس در هنگام مراجعه به محل کار می‌شود. علاوه بر این مزیت‌ها، راحتی و کارایی لباس فرم مخصوص موجب افزایش بهره‌وری کارمندان نیز می‌باشد.

مزایای استفاده از لباس فرم در مدارس 

پوشش همسان باعث می‌شود سطح دغدغه دانش آموزان از رقابت در لباس به رقابت در یادگیری و آموزش ارتقا پیدا کند. یونیفرم یکسان باعث می‌شود دانش آموزان بدون حواس‌پرتی و با تمرکز بالا به موارد آموزشی گوش فرا دهند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها زیر سایه چشم و هم چشمی و مقایسه برای لباس خدشه‌دار نشود.
کاهش هزینه‌ها یکی دیگر از مزیت‌های لباس فرم مدارس است. تصور کنید در این دوران اقتصادی فرزند شما برای رفتن به مدرسه هر ماه درخواست لباس جدیدی می‌کرد. این درخواست کمی غیرمنطقی به نظر می‌آید و توجیه اقتصادی ندارد.
پوشیدن لباس فرم باعث آموزش انضباط به دانش‌آموزان می‌شود و به محیط تحصیلی نظم می‌بخشد.

معایب استفاده از پوشش یکسان در مدارس

یکسان بودن پوشش همواره نمی‌تواند به‌عنوان یک سپر دفاعی در مقابل رقابت دانش آموزان موثر باشد. بلکه گاهی اوقات می‌تواند به‌عنوان مانع آزادی قلمداد شود.
بعضی از مدارس در ابتدای سال مبلغ هنگفتی را بابت لباس فرم به‌اجبار طلب می‌کنند. این مبلغ شاید برای برخی از خانواده‌ها قابل پرداخت نباشد و دچار فشار شوند.
اجبار به اجرای قوانین در کودکان و نوجوانان که در سن حساس و خاصی هستند، می‌تواند موجب دل‌زدگی از قانون شود. بهترین راه آزادی انتخاب در پوشش است.

لباس فرم دخترانه؛ از گذشته تا به امروز 

خانم‌هایی که در دهه شصت محصل بوده‌اند، چندین عکس خاص و فوق‌العاده از دوران مدرسه دارند که در آلبوم شخصی‌شان نمادی از مد و فشن این دهه است. مانتوهای اورسایز، اپل‌هایی که عرض شانه‌ها را به حد بسیار زیادی عریض‌تر نشان می‌داد، شلوارهایی راسته یا خمره‌ای گشاد و مقنعه‌هایی نوک تیز و بلند، استایل مدرسه دختران جوان این دهه را می‌ساخت.
اوضاع استایل در دهه هفتاد کمی بهتر بود و حداقل خبری از اپل نبود؛ اما بازهم گشادی و سادگی یونیفرم‌ها موجب دل‌زدگی می‌شد. اما با نزدیک شدن به دهه هشتاد و نود، سبک لباس فرم مدارس از مدل‌های ساده و دم‌دستی به مانتو شلوارهایی با طراحی‌های زیباتر و سایزهای مناسب‌تر تبدیل شد.

ویژگی‌های لباس فرم مدارس

یک لباس فرم خوب باید از ویژگی‌هایی نظیر رنگ مناسب، پارچه باکیفیت، دوخت مستحکم و کارایی و راحتی بالا برخورد باشد. لباس فرم مدارس باید شیک، جذاب و راحت باشد و ظاهر دانش‌آموزان را آراسته و مرتب نشان دهد. پارچه‌ با کیفیت بالا و با چروک پذیری کم، می‌تواند خیال شما را از بابت اتوکشی‌های مکرر و آسیب به پارچه راحت کند.

لباس فرم مدارس دخترانه در دبستان معمولا از رنگ‌هایی شاد و از پارچه‌هایی نظیر تترون طراحی و دوخته می‌شوند. متاسفانه هر چه مقطع تحصیلی بالا می‌رود انتخاب مدیران مدارس به سمت رنگ‌های تیره‌تر پیش می‌رود.

در گذشته راحتی، سادگی و گشادی دو عنصر مهم در انتخاب لباس مدارس بود اما خوشبختانه امروزه علاوه بر راحتی، به ظرافت و طراحی زیبا هم اهمیت داده می‌شود.

لباس فرم دبستان و دبیرستان دخترانه

دانش‌آموزان دبستانی به‌غیراز مانتو و شلوار از ست سارافون، شومیز و شلوار هم به‌عنوان لباس فرم استفاده می‌کنند. لباس مدرسه دخترانه در مقطع دبستان معمولا رنگ‌ شاد و طرح‌های زیبایی دارد.
در مقاطع متوسطه اول و دوم (راهنمایی و دبیرستان) بیشتر لباس‌های مدارس به‌صورت ست مانتو و شلوار عرضه می‌شوند. طرح و رنگ انتخابی این لباس‌ها بیشتر تحت تاثیر سلیقه مدیران این مدارس است. معمولا رنگ‌های تیره همچون سرمه‌ای، مشکی، خاکستری، طوسی و قهوه‌ای جز انتخاب‌های لباس فرم مدارس دبیرستان دخترانه است که این رنگ‌ها در دراز مدت می‌توانند بر روحیه لطیف دختران تاثیر گذار باشند. یک ست خاص با مدلی جدید و به‌روز و با ترکیب رنگ‌های شاد و روشن می‌تواند در افزایش روحیه دانش آموزان موثر باشد.

لباس فرم معلمان

لباس فرم برای معلمان و دبیران

پوشیدن یک مانتو و شلوار اداری شیک و اتو کشیده و البته ظریف و مد روز می‌تواند باعث بالا بردن کلاس کاری معلمان و البته مدرسه شود. دبیران و کادر مدیریت می‌توانند از تناژهای رنگی مختلفی برای تفکیک سمت خود استفاده کنند. لباس فرم معلمان می‌تواند یک مانتو و شلوار زنانه رسمی و زیبا باشد.
معلم‌های عزیز توجه داشته باشید که ظاهر شما تاثیر زیادی در روحیه دانش‌آموزان و فرایند یادگیری آنان دارد. هر چه از لباس‌هایی با مدل‌های زیباتر و جدیدتر استفاده کنید، شاگردانتان شما را به‌عنوان یک معلم آراسته، دقیق و البته شیک پوش و خوش سلیقه به یاد خواهند آورد و این موضوع باعث بهبود رابطه شما با دانش‌آموزان و درنهایت بهبود روند آموزش می‌شود. برند ماهپار با ارائه انواع مانتو و شلوار اداری در طرح‌ها و نقش‌های متفاوت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب و خرید یونیفرم برای کادر مدیریت، معلمان و دبیران و کادر دفتری مدارس باشد.

مزایای استفاده از یونیفرم برای دانش آموزان چیست؟

کاهش سطح دغدغه‌ها، ایجاد نظم، افزایش تمرکز و کاهش هزینه‌ها

مانتو و شلوار دبیران چگونه باید باشد؟

لباس فرم‌ دبیران باید مدلی حرفه‌ای، طراحی شیک و دوختی ظریف داشته باشد. چنین لباسب می‌تواند علاوه بر افزایش روحیه به نظم عمومی مدرسه نیز کمک می‌کند.

ویژگی‌های بهترین لباس فرم مدارس چیست؟

رنگ مناسب، پارچه باکیفیت، دوخت مستحکم، طراحی زیبا و تن خور راحت

جمع بندی 

در این مقاله ویژگی‌های لباس فرم مدارس را بیان کردیم. داشتن یک لباس فرم شیک علاوه بر جذابیت و بالا بردن کلاس کاری یک مجموعه، باعث ایجاد نظم و انضباط و حس وفاداری و تعلق‌خاطر بین افراد آن نیز می‌شود.
پوشیدن لباس فرم مدارس برای دانش آموزان باعث کاهش فاصله طبقاتی بین دانش‌آموزان، ایجاد نظم و افزایش یادگیری می‌شود. با وجود تماما این مزایا، محققان حوزه آموزش چندان موافق اجبار به پوشش همسان برای دانش آموزان نیستند.
استفاده از ست مانتو و شلوار اداری توسط معلمان و کادر مدارس نیز به نظم عمومی مدرسه و افزایش روحیه دبیران و دانش آموزان کمک می‌کند. روحیه خوب و نظم محیط هم به بهبود فرایند آموزش و یادگیری منجر می‌شود. برای خرید انواع مانتو شلوار اداری می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ماهپار سر بزنید و از بین مدل‌ها و طرح‌های مختلف، لباس فرم دلخواهتان را سفارش دهید.