این مسئله حداقل یک بار برای همه ما پیش آمده است که لباس مورد علاقه‌مان لکه بگیرد و یا رنگی شود و به دنبال راه چاره‌ای برای پاک کردن لکه از لباس بگردیم. همچنین مسائلی وجود دارد که بهتر است قبل از پاک کردن رنگ به آن‌ها توجه کنید. به عنوان مثال برای پاک کردن رنگ از لباس باید سرعت عمل خود را بالا ببرید؛ چرا که با گذشت هر لحظه لکه‌ها به داخل بافت لباس نفوذ کرده و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

پاک کردن لکه از لباس کثیف

 قبل از پاک کردن لکه، باید نوع رنگ و ماده‌ای که لباستان را کثیف کرده، بشناسید تا از حلال مناسب برای پاک کردن آن استفاده کنید. باید توجه کرد که رنگ‌های حلال با آب، بسیار راحت‌تر از رنگ‌ها با پایه روغن از روی لباس پاک می‌شوند. همچنین رنگ‌های پایه روغن چون زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند، این امکان را به شما می‌دهند تا فرصت بیشتری برای تمیز کردن لباس خود داشته باشید.

توجه به پارچه و لیبل لباس نیز اهمیت دارد. قبل از اینکه تمام لباس را به مواد شوینده یا حلال رنگ آغشته کنید، باید توجه کنید که حلال‌ها به لیبل لباس و رنگ آن آسیبی وارد نمی‌کند. قبل از اینکه حلال رنگ مورد نظر را به لباس آغشته کنید ابتدا در گوشه‌ای از لباس آن را تست کنید. در ادامه قصد داریم اطلاعاتی را در مورد چگونگی پاک کردن انواع لکه‌ها در اختیارتان قرار دهیم، پس اگر لباستان لکه دارد و کلافه شده‌اید، بهتر است با ما همراه باشید:

پاک کردن لکه رنگ از لباس

پاک کردن رنگ‌ها با پایه آب

معمولا برای پاک کردن رنگ از لباس، از الکل کمک می‌گیرند. الکل ۹۱ درصد ایزوپروپیل به این منظور انتخاب مناسبی است. برای از بین بردن لکه رنگ با پایه آب ابتدا باید لباس مورد نظر را با آب گرم و مواد شوینده بشویید، اگر لکه تازه باشد معمولا با آب گرم و مواد شوینده کاملاً از بین می‌رود، اما اگر باز هم لکه روی لباس باقی ماند، می‌توان محل مورد نظر را به الکل آغشته کرده و به کمک یک مسواک یا اسفنج لکه رنگ را از لباس پاک کرد.

می‌توانید چند بار پشت سرهم الکل زده و این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود. پس از پاک کردن رنگ از لباس، برای از بین بردن الکل می‌توانید مجددا لباس را با آب و مواد شوینده بشویید. توجه کنید در صورتی که الکل در دسترس نداشتید، به عنوان ماده جایگزین می‌توانید از استون استفاده کنید.

پاک کردن رنگ‌ها با پایه روغن

معمولا برای پاک کردن رنگ‌هایی که پایه روغنی دارند، از بنزین استفاده می‌شود. لکه رنگ‌های روغنی معمولا به نسبت رنگ‌های با پایه آب، سخت‌تر پاک می‌شوند. با توجه به اینکه حلال این رنگ‌ها، بنزین است و این ماده بسیار خطرناک است، در هنگام استفاده از آن باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. بهتر است از ماسک و دست‌کش استفاده کنید تا سلامتی شما در خطر قرار نگیرد.

استفاده از بنزین بهتر است در فضای باز و یا محلی با تهویه مناسب صورت بگیرد. ابتدا یک تکه پارچه یا حوله را زیر لکه قرار دهید و محل مورد نظر را به مقداری بنزین آغشته کنید. سپس با یک تکه اسفنج آغشته به بنزین سعی کنید لکه را از روی لباس پاک کرده و تمیز کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود، سپس لباس را با آب و مواد شوینده کاملاً بشویید تا اثرات بنزین از روی آن پاک شود.

پاک کردن رنگ‌های نقاشی

رنگ‌های نقاشی نیز انواع مختلفی دارند. مثل گواش، آبرنگ، رنگ روغن، آکریلیک و… این رنگ‌ها نیز برخی محلول در آب هستند مثل آبرنگ و گواش و به آسانی از روی لباس پاک می‌شوند. برای پاک کردن این لکه‌ها از روی لباس نیز ابتدا باید به کمک یک چاقوی تمیز رنگ خشک شده و یا رنگ اضافی را از روی لباس طوری جدا کنید که به بافت آن آسیبی نرسد. سپس لباس یا پارچه را برعکس کرده و از قسمت پشت لکه رنگ را با آب ولرم بشویید.

اگر به آب ولرم دسترسی نداشتید به کمک یک پارچه یا اسفنج نمناک بر روی لکه رنگ چندین بار بکشید تا از روی لباس پاک شود. معمولاً اکثر رنگ‌ها مثل گواش و آبرنگ که حلال در آب هستند، با این روش به آسانی پاک می‌شوند. سپس می‌توان لباس را با مواد شوینده و آب شست تا کاملاً تمیز شود.

گاهی اوقات لکه رنگ پس از این مرحله نیز روی لباس باقی می‌ماند، در این شرایط برای پاک کردن لکه از لباس با در نظر گرفتن جنس لباس، می‌توانید از کمی تینر یا استون استفاده کنید. در این مرحله حتما باید به راهنمای شستشوی لباس توجه کنید تا به بافت لباس و رنگ آن آسیبی نرسد.

پاک کردن رنگ روغن نقاشی

رنگ‌های روغن نقاشی همانند رنگ روغن ساختمان کمی دیرتر خشک می‌شوند، بنابراین فرصت بیشتری برای پاک کردن رنگ از لباس خواهیم داشت. رنگ‌های روغن معمولا به سختی از روی لباس پاک می‌شوند. ابتدا باید رنگ را از روی لباس جدا کرد. سپس باید با یک دستمال خشک روی لکه بکشید تا آن را کاملا پاک کنید.

محلول‌های شیمیایی مناسب با رنگ

رنگ لاک ناخن نیز از این دسته رنگ‌ها است. اگر لکه رنگ روغن خشک شده باشد، می‌توانید از چاقو یا مسواک نرم برای جدا کردن رنگ از روی بافت لباس استفاده کنید. توجه کنید تا زمانی که رنگ به طور کامل از روی لباس جدا نشود، نباید از آب استفاده کرد. پس از جدا کردن رنگ از بافت پارچه، برای پاک کردن لکه از لباس (Remove stains from clothes) باید از محلول‌های شیمیایی مناسب با رنگ بهره برد.

ابتدا باید لباس را پشت و رو کرده و قسمت داخلی آن یک تکه پارچه تمیز قرار دهید. سپس حلال مناسب رنگ را از پشت پارچه کم کم اضافه کنید تا رنگ و لکه لباس به پارچه منتقل شود. سپس لباس را در آب ولرم خیسانده و روی لکه‌های باقی مانده مواد شوینده بریزید و حدود یک ساعت صبر کنید و بشویید تا این لکه‌ها به اسانی از روی لباس پاک شوند.

پاک کردن لک رنگ مو

پاک کردن رنگ مو

رنگ مو نیز یکی از رنگ‌هایی است که به دشواری پاک می‌شود. اگر لباستان سفید است، می‌توانید از سفیدکننده‌های معمولی استفاده کنید. اگر لباستان رنگی بود یک اسفنج را به حلال آغشته کرده و چند دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس لباس را ۷ الی ۸ ساعت داخل آب اکسیژنه قرار دهید. پس از این مرحله، می‌توانید لباس را با مایع لباس‌شویی و مواد شوینده بشویید تا لباس کاملاً تمیز شود.

روش دوم برای پاک کردن رنگ از لباس، ترکیب دو قاشق از مواد شوینده و یک قاشق آمونیاک با آب و قرار دادن لباس داخل این مواد است. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از اینکه لباس را داخل محلول قرار دادید، محل لکه را بهم مالیده و  دوباره چند دقیقه داخل محلول قرار دهید. در صورت در دسترس بودن آنزیم لکه‌بر، می‌توانید آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و روی لباس قرار دهید تا لکه از بین برود.

پاک کردن لکه از لباس چقدر زمان می‌برد؟

بسته به اینکه لکه لباس شما به وسیله چه ماده یا رنگی ایجاد شده است، مدت زمان و روش لکه‌زدایی تفاوت خواهد کرد.

برای پاک کردن رنگ‌ها با پایه روغن از چه مواد پاک‌کننده‌ای باید استفاده کرد؟

در چنین مواردی بنزین بهترین پیشنهاد است.

آیا تمام رنگ‌ها و لکه‌ها را باید با آب گرم بشوریم؟

در زمان زدودن لکه، دمای آب به نوع لکه بستگی دارد.

نکته پایانی

برای همه ما پیش آمده است که لکه‌ای در لباسمان ایجاد شود. از بین بردن این لکه‌ها روش‌های مختلفی دارد که در این مطلب سعی شد به رایج‌ترین آن ها پرداخته شود.