حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمان تهیه یک لباس، متوجه وجود یک برچسب یا علائم خاصی روی لباس شده‌اید. این علائم که معمولا اطلاعاتی در مورد چگونگی نگهداری از لباس، جنس لباس یا روش شستشو و اتو کشیدن آن به ما می‌دهند، معمولا در تمامی لباس‌ها اعم از لباس مهمانی و پیراهن و شلوار یا حتی جوراب و لباس زیر وجود دارند. اغلب ما معنی علامت‌های روی لباس را نمی‌دانیم و بدون توجه به آن‌ها اقدام به شستشوی لباس می‌نماییم؛ اما باید بدانید که علائم شستشو روی لباس اطلاعات مفیدی در مورد جنس لباس در اختیار ما قرار می‌دهند.

فهم معنی علامت‌های روی لباس کار دشواری نیست و شما عزیزان به راحتی می‌توانید معنی آن‌ها را متوجه شوید. این علامت‌ها اغلب بین‌المللی هستند و معنی آن‌ها در تمام لباس‌ها یکسان است. در صورتی که قصد دارید با علائم شستشو روی لباس آشنا شوید و با نگهداری مناسب از لباس‌های خود، آن‌ها را به مدت طولانی استفاده کنید، بهتر است با ما همراه باشید:

علامت تشت روی لباس

علامت تشت روی لباس یعنی چه؟!

وجود علامت تشت در بین علائم شستشو روی لباس نشان‌دهنده این است که شما می‌توانید لباس خود را با دست هم بشورید. همانطور که می‌بینید گاهی داخل این علامت تشت چند دایره کوچک وجود دارد. وجود این دایره‌ها، اشاره به دمای مناسب برای شستشوی لباس دارد. به عنوان مثال علامت تشتی که یک دایره داخل آن است، یعنی باید لباس را با دمای پایین با دست یا در ماشین لباس‌شویی بشویید. اگر دو یا سه دایره داخل علامت تشت باشد، یعنی شما می‌توانید لباس را در دمای بالاتر هم در داخل ماشین لباس‌شویی یا با دست بشورید.

همچنین ممکن سات زیر علامت تشت از علائم شستشو روی لباس، یک خط هم باشد. در این صورت شما باشد لباس‌شویی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که مناسب شستشوی پارچه‌های الیاف مصنوعی باشد. دقت که در زمان وجود این علائم شستشو روی لباس، امکان چروک شدن لباس نیز وجود دارد. در صورتی که دو خط زیر علامت تشت وجود داشته باشد، باید بدانید که پارچه لباس شما بسیار ظریف است و باید نهایت دقت را در شستشوی آن به کار ببرید. این علائم شستشو روی لباس معمولا روی لباس‌هایی از جنس ابریشم و مانند آن دیده می‌شود. برای شستن این لباس‌ها در لباس‌شویی دقیق‌ترین برنامه شستشو را به کار ببرید.

علامت دست روی لباس یعنی چه؟

اگر روی لباس شما علائم شستشو روی لباس مانند تصویر دست ثبت شده است یعنی می‌توانید لباس خود را با دست بشویید، بدون آنکه لباس شما آسیب ببیند و یا دچار چروک شود.

علامت ضربدر روی برچسب لباس یعنی چه؟

در صورتی که روی لباس شما علامت ضربدر وجود دارد و فکر می‌کنید که تنها نباید آن را با دست بشویید در اشتباه هستید. لباس‌هایی که علائم شستشو روی لباس شامل ضربدر دارند، نه در دست و نه در ماشین لباس‌شویی شسته شوند. تنها راه‌حل مناسب برای شستشوی این لباس‌ها واگذار کردن آن‌ها به خشک‌شویی است.

علامت اتو زدن در لباس

علامت مثلث روی برچسب لباس به چه معناست؟

از دیگر علائم شستشو روی لباس که حتما باید از آن مطلع باشید، علامت مثلث است. علامت مثلث اگر به تنهایی استفاده شود، به معنای این است که شما می‌توانید از مواد سفیدکننده برای شستشوی لباس استفاده کنید. اگر روی علامت مثلث یک ضربدر هم باشد یعنی نباید به هیچ وجه از مواد سفید کننده برای شستشو لباس استفاده کنید. البته موارد دیگری نیز وجود دارد، مثلا گاهی می‌توان از برخی سفیدکننده‌ها برای شستشو کمک گرفت که در این صورت هم نام آن باید در داخل مثلث نوشته شود. زمانی که داخل مثلث علامت  cl نوشته شده باشد، یعنی شما می‌توانید از سفیدکننده‌هایی که کلر دارند به منظور شستشوی لباس استفاده کنید و تنها در صورت استفاده از این مواد، لباس شما آسیب نمی‌بیند.

علامت دایره روی برچسب به چه معناست؟

علائم شستشو روی لباس مانند دایره، اشاره به خشکویی دارد. اگر داخل این دایره A نوشته شده باشد، یعنی خشکشویی می‌تواند از هر نوع مواد شوینده‌ای برای تمیز کردن و شستشوی لباس‌ها استفاده کند. اگر حرف F داخل دایره نوشته شده باشد، یعنی برای شستشو باید از مواد حاوی پترولیوم استفاده کرد. در صورت وجود حرف P در بین علائم شستشو روی لباس شما باید لباس خود را تنها باید با استفاده از مواد حلال کلر بشویید.

همچنین علاوه بر حروف، خطوط نیز در کنار دایره می‌توانند معناهای متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال اگر زیر دایره و سمت چپ آن باشد، یعنی مدت خشکشویی بهتر است کم باشد. اگر این خط در زیر دایره و سمت راست باشد، یعنی خشکشویی باید در حرارت کم انجام شود.

علامت دایره داخل مربع نشان‌دهنده چیست؟

وجود چنین علامتی در بین علائم روی برچسب لباس، یعنی برای خشک کردن لباستان می‌توانید از خشک‌کن لباس‌شویی استفاده کنید. وجود نقطه‌هایی داخل دایره نیز به میزان دما اشاره دارند. اگر روی این تصویر یک ضربدر هم باشد یعنی نباید از خشک‌کن لباس‌شویی استفاده کنید. توجه داشته باشید برخی از لباس‌ها ممکن است در ظاهر شبیه به هم به نظر برسند اما حاوی الیاف متفاوتی باشند. این تفاوت الیاف و جنس پارچه ممکن است در نحوه خشک کردن آن تاثیر زیادی بگذارد و اگر به آن توجه نکنید ممکن است لباس شما همیشه چروک به نظر برسد یا پس از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست دهد.

علامت اتو زدن در لباس چگونه است؟

علامت ساده اتو در لباس، یعنی به راحتی می‌توانید لباس خود را اتو بزنید. اگر علامت ضربدری روی تصویر اتو باشد، یعنی پارچه لباس شما در برابر حرارت حساس است و نباید از اتو استفاده کنید. وجود یک دایره در داخل شکل اتو، یعین باید لباس خود را با دمای پایین اتو بکشید و وجود دو دایره یعنی می‌توانید از دمای متوسط برای شستشوی لباس خود استفاده کنید.

این علامت در برچسب لباس به چه معناست؟

وجود چنین علامتی در بین علائم شستشو روی لباس، یعنی لباس چلانده شود و وجود علامت ضربدر در آن یعنی لباس پس از شستشو چلانده نشود.

آیا علائم شستشو روی لباس شامل نحوه خشک کردن آن نیز می‌شود؟

بله، به عنوان مثال علامت مربعی که داخل آن یک خط عمودی باشد یعنی به صورت آویزان لباس را خشک کنید و علامت مربعی که داخلش یک خط افقی باشد یعنی به صورت مسطح لباس را خشک کنید.

آیا برای شستشو یا عدم شستشو لباس‌ها در خشکشویی می‌توان به برچسب لباس مراجعه کرد؟

بله، علامت دایره‌ای که روی آن ضربدر باشد، نشان‌دهنده این است که لباس خشکشویی نشود.

آیا علائم شستشو روی لباس به نحوه اتوکردن هم اشاره‌ای می‌کنند؟

بله، اتو کردن هم در بین علائم شستشو روی لباس معمولا وجود دارد و در این علائم به دمای مناسب برای اتوکشی لباس بسته به جنس آن اشاره می‌شود.

نکته پایانی

همانطور که می‌بینید علائم شستشو روی لباس شامل مواردی چون نحوه اتوکشیدن، شستشوی لباس، استفاده یا عدم استفاده از مواد سفیدکننده در شستشوی آن یا خشکشویی و عدم خشکشویی آن است. شما با فهم معنی علامت‌های روی لباس، می‌توانید لباس خود را سالم نگه داشته و عمر مفید ان را افزایش دهید. در این مطلب سعی شد به مهم‌ترین علائم شستشو روی لباس اشاره شود تا شما عزیزان به راحتی معنی آن‌ها را متوجه شوید.