لباس دیجیتال پیشروترین لباس در صنعت مد و فشن است. تنها تفاوت آن با سایر لباسها این است که لباس دیجیتالی بر خلاف سایر لباسها به جای منسوجات، از پیکسلها ساخته شده است. دنیایی را تصور کنید که در آن لباسهای شما به جای منسوجات از پیکسلها ساخته شده باشند!
از هر سه زن یک نفر، بعد از اینکه دو یا سه بار لباسی را پوشید روی آن برچسب «کهنه» میزند. فست فشن این ایده را تبلیغ میکند که سبک عالی پوشش، مترادف با پوشیدن لباسهای جدید است. یعنی فرد خوشپوش و پیرو ترندهای جدید مد، کسی است که همواره جدیدترین لباسها را بر تن کند.
در این میان، رسانههای اجتماعی نیز این ذهنیت را برای افراد تقویت میکنند که از هر شش نفر، یک نفر در تلاش است تا هر لباس را تنها یکبار بپوشد و عکسی از آن در Social Networks منتشر کند.
لباس دیجیتالی قرار نیست جهانی جدا از لباسهای عادی داشته باشد. بلکه تفاوت اساسی این نوع لباس با لباسهای عادی این است که قرار است جهان متفاوتی خلق کند. این نوع لباس هرچند منحصربهفرد است اما مقرونبهصرفه هم هست.
کنجکاو شدهاید دربارهی لباس دیجیتالی بیشتر بدانید؟
اگر این یادداشت سایت ماهپار را تا انتها دنبال کنید، متوجه خواهید شد که آیندهی جهان فشن به کدام سمت میرود و چگونه برندهای مد دیجیتال میتوانند یک روند انقلابی را در این صنعت ایجاد کنند؟
لباس دیجیتالی چیست؟
لباس دیجیتال از پارچه و یا هر چیز ملموس دیگری ساخته نشده است. این لباس بهجای منسوجات، با استفاده از فنآوریهای رایانهای و نرمافزارهای سهبعدی تولید میشود. پس هیچوقت نخواهید توانست یک لباس دیجیتال فیزیکی را در زندگی واقعی بپوشید.
در عوض، میتوانید با جستجو در یک فروشگاه آنلاین، مدلهای مختلف لباسهای دیجیتال را ببینید و چیزی را که دوست دارید سفارش دهید. پس از انتخاب طرح و مدل دلخواه، وقت آن است که تصویر موردنظرتان را برای یک طراح سهبعدی ارسال کنید. کمی بعد، همهچیز برای پست کردن در instagram آماده است!
چرا لباسهای دیجیتال در حال محبوبتر شدن هستند؟
در اینجا، پنج دلیل محبوبیت لباسهای دیجیتالی را با هم مرور میکنیم:
یک) لباسهای دیجیتال، بر خلاف لباسهای دیگر دوستدار محیط زیستاند.
زباله مسئلهای پیشینهدار در تاریخ صنعت مد و لباس است و آلودگی حاصل از آن، بیش از سفرهای هوایی و دریایی محیط زیست را تحت تأثیر قرار میدهد. خوب است بدانید اگر همین روند ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۵۰ یک چهارم از مجموع کربن تولید شده در جهان دستاورد صنعت پوشاک خواهد بود.
«گالا ماریجا وربانیک» یکی از مدیران برند «تریبیوت» میگوید: «ما اعتقاد داریم لباسهای دیجیتالی آیندهی مد را شکل میدهند، زیرا در فرآیند تولید آنها، پسماندی وجود نخواهد داشت.»
جالب است بدانید جای پای کربن در تولید یک لباس دیجیتال، در حدود ۹۵ درصد کمتر از لباسهای استاندارد فیزیکی است.
دو) لباسهای دیجیتال، مناسب افرادی است که به طور روزانه به لباس نیاز دارند.
با جستجوی سریع هشتگ معروف #ootd در اینستاگرام، به بیش از ۳۵۰ میلیون پست خواهید رسید. استفاده از خدمات بسیاری از طراحان لباس، هزاران دلار هزینه در بر دارد و این لباسها تنها یکبار و آن هم برای ساخت یک پست در رسانههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرند.
سه) لباس دیجیتالی در زمان همهگیری بیماری کرونا و در روزگاری که افراد، بهجای بیرون رفتن از خانه بیشتر در شبکههای اجتماعی ظاهر میشوند بسیار کاربردی است.
استفاده از لباس دیجیتال در زمان شیوع همهگیری، رشد سریعی داشته است. برندها مجبورند به نمایشگاههای مجازی و رویدادهای آنلاین متوسل شوند تا آخرین طرحهای مد خود را نشان دهند. در زمان پاندمی کرونا حتی مدلها نیز دیجیتالی شدهاند.
منطقی به نظر میرسد که در این اوضاع، وقتی افراد در داخل خانه گرفتار شدهاند، چندان نیازی به خرید لباسهای واقعی نداشته باشند. در عوض، خرید یک لباس مجازی منحصربهفرد، میتواند برای طرفداران و پیروان مدلهای جدید، مقرونبهصرفه باشد و برای نمایش در رسانههای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
چهار) تکنولوژی جدید، طراحی لباسهای جدید را سادهتر کرده است.
پیشرفت در فناوری، به ویژه نرمافزارهای سهبعدی، ساخت لباسهای دیجیتال را بسیار سادهتر از قبل کرده است. چیزی که اجرای آن در حالت عادی ۳ تا ۵ ساعت طول میکشید به وسیلهی تکنولوژی جدید با سرعت بسیار بیشتری در دسترس خواهد بود.
در ابتدا طراحان مد، طرحهای نساجی موجود خود را دیجیتالی میکردند. اما با آخرین بهروزرسانی نرمافزارها، آنها میتوانند لباسهای دیجیتال را از ابتدا و بدون حضور مابهازای بیرونی ایجاد کنند. آنها حتی میتوانند مواردی را که در زندگی واقعی غیرممکن بهنظر میرسد را نیز به لباس اضافه کنند یا برای تکمیل آن از افکتهای مختلف و فیلتر AR بهره گیرند.
پنج) لباسهای دیجیتال، شباهت زیادی با آواتارهای بازیهای کامپیوتری دارند.
در بازیهای کامپیوتری، شما شخصیتهایی را دارید که میتوانید با آنها به فروشگاه لباس بروید و لباسهای موردنظرتان را بپوشید. این، همیشه یک قسمت هیجانانگیز بازی است!
لباسهای دیجیتالی، شباهت زیادی به این بازیها دارند. شما میتوانید به یک فروشگاه لباس دیجیتال بروید و لباس مدنظرتان را –که هرگز در جهان حقیقی نخواهید پوشید- خریداری کنید.
آشنایی با برندهای پیشگام در صنعت مد دیجیتال
در این بخش، با تعدادی از برندهای پیشگام در صنعت لباس دیجیتال آشنا خواهیم شد.
۱) برند tribute
تریبیوت، یک شرکت طراحی و تولید لباسهای دیجیتال است که ۱۲ محصول مختلف از جمله بلوز توری سبز، کت مشکی براق، شلوار صورتی متالیک، پیراهن لمه طلایی پاپیوندار و… را عرضه میکند.
۲) برند The Fabricant
این برند لباس مجازی، که در آمستردام مستقر است، صنعت مد را به سوی بخش جدیدی از پوشاک دیجیتال هدایت میکند. «کری مورفی» فکر میکند تا زمان معرفی یک برند لوکس شناخته شده که تنها در زمینهی لباس دیجیتال فعال است، فاصلهی زیادی نمانده است.
۳) برند happy99
این برند، یک استراتژی متفاوت دارد. آنها بهخاطر ادغام کفشهای دیجیتال خود با لباسهای فیزیکی مشهور هستند تا ارتباط قویتری با طرفداران و مشتریان ایجاد کنند.
سخن پایانی
در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با لباسهای دیجیتالی که عضو جدید خانوادهی مد و فشن هستند آشنا کنیم. شما در این مورد چطور فکر میکنید؟ بهنظرتان لباسهای دیجیتال میتوانند جایگزین لباسهای فیزیکی و متداول امروزی شوند؟
دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید…