یادگیری از طریق مطالعه‌ کتاب‌ها و منابع معتبر، یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی و ورود به دنیای طراحی لباس و صنعت مد و فشن به شمار می‌آید. برای گام نهادن در حیطه‌ تخصصی طراحی لباس، یادگیری عمیق و اصولی مباحث پایه‌ و درک کلیات صنعت پوشاک ضروری است.

منابع طراحی لباس

اگر جزو گروهی از افراد هستید که علی‌رغم داشتن اشتیاق و علاقه به شاخه‌ هنری طراحی لباس، از دانش و اطلاعات کافی در خصوص مباحث پایه‌ای آن بی‌بهره‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه‌ اصول اولیه از منابعی مانند کتاب‌های استاندارد طراحی لباس، این مانع را از سر راه خود بردارید و به حرفه‌ مورد علاقه‌ خود وارد شوید.

در اینجا لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس که بر اساس نظر کارشناسان و عموم افراد، منابع معتبری به شمار می‌آیند و برای تمام افراد علاقه‌مند به حوزه مد و لباس از مبتدی تا حرفه‌ای، مفید و کاربردی هستند را به شما معرفی می‌کنیم. 

کتاب چهل تکه دوزی

یک: کتاب چهل تکه دوزی

بالاترین جایگاه در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، متعلق به کتاب چهل تکه دوزی است. شما با خواندن این کتاب، با توضیحات روشن و کاملی از انواع مختلف پارچه آشنا می‌شوید. نویسنده‌ کتاب، پارچه‌های گوناگونی را بررسی کرده است تا به بهتر شدن آشنایی و درک خواننده نسبت به آن‌ها کمک کند.

اگر قصد دارید که در رابطه با انواع مختلف پارچه، بهترین نکات را بیاموزید این کتاب برای شما مناسب خواهد بود. گفتنی است که اغلب کتاب‌های طراحی لباس موجود در بازار، حاوی شماری از نمودارهای مرجع هستند که نشان‌گر مطالبی همچون دسته‌بندی، نحوه‌ مراقبت و موارد استفاده‌ توصیه شده برای هر پارچه است.

اطلاعات کتاب چهل تکه دوزی

مولف: ملیحه خسروی (چهارمنار)

ناشر: انتشارات اتحاد

کتاب طراحی لباس ۱

دو: کتاب طراحی لباس ۱ تاثیر و تدابیر خطی

دومین عنوان در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتاب «طراحی لباس ۱ تاثیر و تدابیر خطی» اثر محبوبه الهی است. این کتاب یک منبع ارزشمند برای افرادی است که به طراحی لباس علاقه‌مند هستند. این کتاب اصول مهم خط در طراحی لباس، ایرادات اندامی و شناخت تناسبات اندام را آموزش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا لباس‌هایی خلاقانه، دقیق و متناسب با اندام خود طراحی کنید.

شما با خواندن این کتاب با الفبای طراحی لباس آشنا می‌شوید و از مطالب کاربردی آن می‌توانید برای خلق لباس‌های زیبا بهره ببرید.

اطلاعات کتاب طراحی لباس ۱ تاثیر و تدابیر خطی

مولف: محبوبه الهی

ناشر: نشر جمال هنر

خودآموز الگو و برش لباس به روش مولر

سه: کتاب خودآموز الگو و برش لباس کودک و نوجوان به روش مولر

کتاب خودآموز الگو و برش لباس کودک و نوجوان به روش مولر، همواره در صدر لیست برترین کتاب‌های طراحی لباس است و هر طراح لباس حرفه‌ای یک جلد از آن را در کتابخانه‌ خود دارد. این استقبال، گواهی بر کیفیت و کارآمدی اطلاعات این کتاب است.

منیر امیری فر جدول سایزبندی ارائه شده در این کتاب را بر اساس تحقیقات بر روی کودکان ایرانی تنظیم کرده است. الگوها به‌صورت خودآموز هستند و می‌توانند توسط افراد با هر سطح مهارتی استفاده شوند.

کتاب شامل دو جلد است که جلد اول مباحث نازک دوزی و جلد دوم مباحث ضخیم دوزی را آموزش می‌دهد. جلد اول الگوهای پایه بالاتنه، دامن، انواع یقه، آستین و مدل‌سازی بلوز و پیراهن را شامل می‌شود. جلد دوم الگوهای پایه کت، پالتو، جلیقه و شلوار دخترانه و پسرانه، انواع كلاه جدا، شنل و مدل‌سازی انواع یقه كت و پالتو به روش مولر را شامل می‌شود.

شما اگر جزو مدرسان خیاطی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته طراحی دوخت و سایر علاقه‌مندان به رشته خیاطی و طراحی دوخت هستید، این کتاب برایتان مناسب است.

اطلاعات کتاب خودآموز الگو و برش لباس کودک و نوجوان به روش مولر

مولف: منیر امیری فر

ناشر: نشر دانشگاهی فرهمند

آموزش لباس عروس و شب ساراناز

چهار: کتاب ساراناز آموزش لباس عروس و شب

شما حتی اگر به فکر طراحی لباس عروس نیستید، بازهم گاهی لازم است هنگام طراحی لباس‌های مخصوص مراسم‌های مجلل، به این کتاب مراجعه کنید و از نکاتی که برای لباس عروس گفته شده است، در کارتان استفاده کنید.

کتاب آموزش لباس عروس و شب، یک راهنمای جامع برای دوخت لباس‌های شب و عروس است. این کتاب شامل الگوها، دستورالعمل‌ها و عکس‌های گام‌به‌گام برای دوخت انواع لباس‌ها ازجمله دامن، لباس دکلته، پیراهن، لباس عروس، لباس شب و مجلسی و انواع یقه است.

این کتاب برای خیاط‌های مبتدی و پیشرفته مناسب است و با جزئیات کامل و گام‌به‌گام به شما کمک می‌کند تا لباس‌های رویایی خود را بدوزید.

برای شما هنرمندان علاقه‌مند به این حوزه، خواندن مقاله «آموزش طراحی لباس زنانه و دخترانه» می‌تواند مفید و جذاب باشد.

اطلاعات کتاب ساراناز آموزش لباس عروس و شب

مولف: معصومه آشوری

ناشر: انتشارات پیام فن

کتاب طراحی مد

پنج: کتاب طراحی مد

پنجمین کتاب در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتاب «طراحی مد» است. پیش از معرفی این کتاب به یک سوال مهم پاسخ بدهید! اگر شما به یک جزیره‌ دوردست که با اولین خشکی قابل سکونت فاصله‌ بسیار زیادی دارد تبعید شده بودید و فقط می‌توانستید یک کتاب خیاطی با خود به آنجا ببرید، کدام کتاب را انتخاب می کردید؟

بسیاری از طراحان لباس، در پاسخ این سوال گفته‌اند که قطعا کتاب طراحی مد را با خود به آن جزیره خواهند برد. زیرا این کتاب، یک دانشنامه‌ واقعی و ارزنده از اطلاعات ضروری دنیای مد و لباس به‌حساب می‌آید.

با مطالعه کتاب طراحی مد، می‌توانید با دانش کافی وارد دنیای طراحی شوید. این کتاب هر کمکی که برای شروع حرفه‌تان و پیدا کردن شغلی در این حوزه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بنابراین اگر به دنبال بهترین کتاب‌های طراحی لباس هستید، فراموش نکنید در کتابخانه‌تان یک جای خالی برای این کتاب باز کنید.

اطلاعات کتاب طراحی مد (Fashion Drawing for Dummies)

مولف‌ها: لیزا اسمیت آرنولد، ماریان اگان

مترجم: هانیه چوپانی

ناشر: انتشارات آوند دانش

کتاب راهنمای کامل دوخت

شش: کتاب راهنمای کامل دوخت

چه زن باشید چه مرد، این کتاب برای هرکس که بخواهد چیزی بدوزد مناسب خواهد بود. دستورالعمل‌های این کتاب، با تصاویر عالی همراه شده‌اند و آن را به یک منبع کاربردی و همه‌فهم تبدیل کرده‌اند.

نویسنده‌ این کتاب از اساتید بزرگ طراحی و دوخت و لباس است و به دلیل تسلطش بر اصول نگارش، مطالب را به شیوه‌ای روان و جذاب نوشته است.

كتاب راهنمای کامل دوخت، ترجمه‌ای از جديدترين كتبی است كه در رشته‌ طراحی لباس و دوخت در كشورهای انگلستان، فرانسه، كانادا و آلمان به‌عنوان كتاب درسی تدريس می‌شود. برای کلیه توضیحات كتاب تصاویر مرتبط آورده شده است که برای فرایند آموزش بسیار کمک کننده است و تمامی مراحل دوخت را به‌طور دقيق و واضح آموزش می‌دهد.

این کتاب منبعی ارزشمند برای افراد مبتدی، دانش‌آموزان و دانشجويان است. كتاب همچنين مرجعی معتبر برای دبيران و اساتید است و می‌تواند به آن‌ها در تدريس رشته‌ طراحی لباس و دوخت كمك كند.

اطلاعات کتاب راهنمای کامل دوخت

مولف: آن لدبری

مترجم: نیره یونسی

ناشر: نشر قطره

کتاب طراحی مدل های فشن

هفت: کتاب طراحی مدل‌های فشن

هفتمین عنوان در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، منبع تدریس شمار زیادی از آموزشگاه‌های طراحی مد و فشن است. کتاب «طراحی مدل‌های فشن» نوشته لی هاموند، یک راهنمای جامع و کامل برای تبدیل طراحی‌های شما به تصویرسازی فشن حرفه‌ای است. با انجام تمرین‌های این کتاب، با تکنیک تصویرسازی آشنا می‌شوید و می‌توانید مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود بخشید.

کتاب «طراحی مدل‌های فشن» برخلاف اکثر کتاب‌های طراحی لباس موجود در بازار، به صورت واضح و در عین‌حال موجز و مختصر نوشته شده و دارای تصاویر باکیفیتی است.

این کتاب جامع، شامل آموزش‌های ترسیم الگو برای هر منطقه از بدن می‌شود. حتی اگرقصد ندارید الگو بکشید و تنها می‌خواهید عملکرد های موجود درباره‌ی الگو را درک کنید، این کتاب یک منبع ارزنده برای شما است.

اطلاعات کتاب طراحی مدل‌های فشن

مولف: لی هاموند

مترجم: بهاره پدرام فر

ناشر: انتشارات پشوتن

کتاب اطلس طراحان مد و لباس

هشت: کتاب اطلس طراحان مد و لباس

برای الهام گرفتن از اساتید طراحی، کتاب اطلس طراحان مد و لباس از بهترین گزینه‌های موجود است و نمی‌توان جایگاهی در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس به آن اختصاص نداد.

این کتاب شماری از طراحان و کارآفرینان سراسر جهان که در حوزه مد و لباس فعالیت دارند را معرفی می‌کند و می‌توانید مصاحبه‌های آنان را در این کتاب بخوانید.

اطلاعات کتاب اطلس طراحان مد و لباس

مولف: لورا اسیزا نبردا

مترجم: غلامحسین اعرابی

ناشر: نشر جمال هنر

تکنیک های دستی چاپ کاغذ و پارچه

نُه: کتاب تکنیک‌های دستی چاپ کاغذ و پارچه

یکی دیگر از کتاب‌ها در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتابی است که صفر تا صد آنچه یک شخص مبتدی برای تبدیل شدن به یک آرتیست چاپ روی پارچه و لباس نیاز دارد، ارائه کرده است. کتاب «تکنیک‌های دستی چاپ کاغذ و پارچه» از مهم‌ترین منابعی است که تمام جزئیات مربوط به چاپ روی پارچه و لباس را در خود جا داده است و مطالعه‌ آن برای تمام دوستداران صنعت مد و فشن (Fashion industry) و طراحی لباس، مفید و لذت‌بخش خواهد بود.

انواع چاپ‌های دستی یک هنر خلاقانه است که می‌تواند یک منبع درآمد برای افراد علاقه‌مند باشد. این کتاب راهنمای جامع و گام به گامی را در این حوزه در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر جزو هنرمندان علاقه‌مند به موضوع کتاب هستید یا در رشته‌های طراحی، نقاشی، طراحی پارچه و نساجی مشغول به تحصیل هستید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اطلاعات کتاب تکنیک‌های دستی چاپ کاغذ و پارچه

مولف: علی ابراهیمی معتمد

ناشر: انتشارات آزاداندیشان

الگوسازی برای پیراهن و بلوز به روش مولر و پسران

ده: کتاب الگوسازی برای پیراهن و بلوز به روش مولر و پسران

اما آخرین کتاب در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتابی شامل یک بسته از اطلاعات مفید و کاربردی است که برای الگوسازی انواع پیراهن بلوز مناسب است. این کتاب به روش مکالمه‌ای نوشته شده تا برای هر خواننده‌ای قابل فهم و استفاده باشد.
کتاب الگوسازی برای پیراهن و بلوز، یک منبع جامع برای یادگیری طراحی لباس، رسم الگوی پایه و مدل‌سازی است. این کتاب شامل ۶۰۰ سوال کنکور نیز می‌باشد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته طراحی لباس و همین‌طور اساتید این حوزه مفید باشد. کتاب به زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده است و برای تمام افرادی که علاقه‌مند به یادگیری طراحی لباس هستند، صرف‌نظر از اینکه تجربه قبلی در این زمینه داشته باشند یا خیر، مناسب است. این کتاب با متن روان و دستورالعمل‌های گام‌به‌گام بسیار کارآمد، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه خیاطی و طراحی لباس هست.

اطلاعات کتاب الگوسازی برای پیراهن و بلوز به روش مولر و پسران

مولف: مارگارت اشتیگر

مترجم: نیره یونسی

ناشر: انتشارات قطره

کتاب طراحی لباس

سخن پایانی

در این یادداشت، شما را با ۱۰ کتاب برتر طراحی لباس، آشنا کردیم. مطالعه‌ این کتاب‌ها به شما کمک می‌کند دانش و معلومات خود را در حوزه‌ مد و لباس تکمیل کرده و با سرعت بیشتری پیشرفت کنید. ما در وب‌سایت ماهپار، دوست داریم علاوه‌بر عرضه لباس‌های زنانه در بخش فروشگاه اینترنتی، در بخش مجله مد و زیبایی، مطالب مفید و ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اگر شما کتاب‌های دیگری در زمینه طراحی لباس می‌شناسید که به نظرتان می‌تواند به علاقه‌مندان این حوزه کمک کند، خوشحال می‌شویم ما و دیگر خوانندگان عزیز را هم با این کتاب‌ها آشنا کنید و در بخش دیدگاه‌های نوشته اسم آن‌ها را بنویسید.

منابع: bookauthority.org