بدون شک تاکنون مفاهیمی مثل انرژی مثبت یا انرژی منفی به گوش‌تان رسیده است. برای مثال می‌گویند فلان فرد سرشار از انرژی منفی بود و دیدنش حال ما را بد کرد. در این یادداشت می‌خواهیم در ارتباط با همین موضوع با شما صحبت کنیم.

بیایید از زبان عامیانه و غیرعلمی فاصله بگیریم و این مفهوم را از نظر علم روان‌شناسی بررسی کنیم. حقیقت این است که در روان‌شناسی مفهومی به نام «انرژی مثبت» وجود ندارد. زیرا انرژی، انرژی است و نمی‌تواند حالت مثبت و منفی داشته باشد.

پس زمانی که گفته می‌شود «از کار جدیدم انرژی مثبت می‌گیرم» یعنی این کار حال مرا خوب می‌کند و به من انرژی می‌دهد. برعکس، «از کار قبلی‌ام انرژی منفی می‌گرفتم» یعنی آن کار، تنها انرژی مرا تلف می‌کرد و خلق مرا پایین می‌آورد.

حالا با ذکر این مقدمه، در یادداشت جدید سایت ماهپار قصد داریم شما را با کارهایی آشنا کنیم که به شما «انرژی» می‌دهند و می‌توانند باعث جذب انرژی مثبت شوند و حسابی حالتان را خوب کنند. کارهایی که انجام دادن آن‌ها ذهن شما را باز می‌کند و نیروی کافی برای عبور از مشکلات و چالش‌های زندگی را در اختیارتان می‌گذارد.

پس تا انتها همراه ما باشید…

جذب انرژِی مثبت

از مدیتیشن غافل نشوید

یکی از کارهایی که به‌شدت به جذب انرژی، یا به تعبیر عامیانه جذب انرژی مثبت کمک می‌کند مراقبه و مدیتیشن است.

نیازی نیست تبدیل به یک مرتاض شوید یا ساعات زیادی از شبانه‌روز را به این کار اختصاص دهید، تنها کافی است هر روز صبح چند دقیقه با خودتان خلوت کنید و در محیطی آرام، همراه با تمرکز و تمرین تنفس به مدیریت افکارتان بپردازید تا آرامش درونی را تجربه کنید.

از کارهای مورد علاقه‌تان غافل نشوید

کارهایی که از صمیم قلب آن‌ها را دوست داریم، همواره منبع غنی و در دسترسی از انرژی یا به عقیده‌ی عموم مردم انرژی مثبت هستند و می‌توانند حسابی حال ما را خوب کنند.

بنابراین لیستی از کارهای مورد علاقه‌تان تهیه کنید و هر وقت احساس کردید نیاز به تجدید قوا دارید سراغ‌شان بروید. گوش دادن به یک موسیقی محبوب، تماشای فیلم، پیاده‌روی و ورزش یا هرکار دیگری که شما دوست داشته باشید می‌تواند در این لیست قرار بگیرد.

به دیگران مهربانی کنید

محبت کردن به دیگران همیشه حال انسان را خوب می‌کند. هیچ‌کس در این عالم نیست که بعد از کمک کردن به دیگران، احساس بهتری را تجربه نکرده یا در اصطلاح سرشار از انرژی مثبت نشده باشد.

باور کنید کار سختی نیست. پشت چراغ قرمز به کودکی که در ماشین بغلی است لبخند بزنید، به یک نیازمند کمک کنید، هدیه‌ای برای دوستی که سال‌هاست از او بی‌خبرید بفرستید، دست پدر و مادرتان را ببوسید یا حتی سنگی را از جلوی راه عابران بردارید. همه‌ی این‌ها، کارهایی هستند که وجود شما را پر از حس خوب می‌کنند.

زمانی که ما به دیگران محبت می‌کنیم و به آن‌ها انرژی مثبت می‌دهیم، در مقابل آن‌ها نیز با عکس‌العمل خود باعث جذب انرژی مثبت در ما می‌شوند و همین مسئله است که در ما احساس بی‌نظیری ایجاد می‌کند. احساس خوبی را که اغلب ما از کمک کردن به دیگران دریافت می‌کنیم، نمی‌توانیم درکارهای دیگر به دست بیاوریم.

معجزه‌ی خرید را فراموش نکنید

خرید کردن، یکی دیگر از آن کارهایی است که حال خیلی از افراد- و به خصوص خانم‌ها- را حسابی خوب می‌کند.

هنگامی که زمانی را به خودتان اختصاص می‌دهید و چیزی که به آن علاقه دارید را تهیه می‌کنید، در حقیقت باعث ترشح هورمون دوپامین در بدن‌تان می‌شوید. دوپامین که به هورمون شادی معروف است باعث می‌شود اغلب ما بعد از خرید، احساس بهتری را تجربه کنیم.

بنابراین اگر حس می‌کنید دل‌تان گرفته است یا حال خوشی ندارید، در اولین فرصت به‌تنهایی یا همراه یک دوست به خرید لباس بروید. با این کار، علاوه‌بر احساس خوبی که در زمان خرید لباس دریافت می‌کنید، انرژی مثبت دیگری را نیز حین پوشیدن آن تجربه خواهید کرد.

حتی اگر حوصله‌ی چرخیدن در بازار را هم ندارید، می‌توانید یک گشت‌وگذار مجازی در فروشگاه اینترنتی بزرگی مثل ماهپار داشته باشید و از این طریق به بهتر شدن روحیه‌تان کمک کنید. فراموش نکنید خرید آنلاین لباس نیز می‌تواند به اندازه‌ی خرید حضوری دوپامین وارد خون‌تان کند، پس امتحانش کنید.

آشپزی را دست کم نگیرید

یکی دیگر از کارهایی که حسابی حال آدم را روبه‌راه می‌کند آشپزی کردن است. فرقی نمی‌کند چقدر به فوت‌وفن آشپزی مسلط هستید، کافی است یک غذا را انتخاب کنید و دست‌به‌کار شوید. مطمئن باشید پس از گذشت چند دقیقه احساس بهتری را تجربه خواهید کرد.

اگر تا به حال سراغ اجاق نرفته‌اید یا زیاد اهل پخت‌وپز نیستید، نیازی نیست سراغ غذاهای سخت و پردردسری مثل قرمه‌سبزی بروید. از دستورهای ساده یا کیک و شیرینی‌های کم‌زحمت شروع کنید. حتی می‌توانید با استفاده از پودرهای کیک آماده یک تجربه‌ی لذت‌بخش را به‌دست بیاورید.

خلاصه، هرچیزی که رنگ‌وبویی از آشپزی داشته باشد می‌تواند شما را سرشار از انرژی کند و لبخند روی لب‌تان بنشاند. قبول ندارید؟ دست به کار شوید.

شکرگزاری را جدی بگیرید

کسانی که به شکرگزاری روزانه عادت دارند، می‌دانند که این کار منبع بی‌نظیری برای جذب انرژی مثبت است و به‌مرور زمان تأثیر فوق‌العاده‌ای بر افکار و رفتار انسان خواهد گذاشت.

یک دفتر ساده و یک خودکار تنها چیزهایی هستند که به آن‌ها نیاز خواهید داشت. کافی است به‌طور پیوسته هر صبح یا هر شب چند مورد را که به‌خاطرشان شکرگزار خدا هستید یادداشت کنید.

بعد از گذشت مدت کوتاهی، خواهید دید این کار چقدر نوع نگاه و مدل رفتار شما را تغییر داده است. پس از آن، دیگر کمتر چیزی می‌تواند آرامش شما را به هم بریزد یا اوقات‌تان را تلخ کند. زیرا می‌دانید آن‌قدر نعمت در جهان هستی وجود دارد که نیازی نیست به‌خاطر یک عنصر نامطلوب اوقات خودتان را تلخ کنید.

جذب انرژی مثبت

شکرگزاری، یکی از کارهایی است که سبب آرامش درونی می‌شود و از این راه به شما انرژی می‌بخشد.

سخن پایانی

در این یادداشت سایت ماهپار، تلاش کردیم شما را با کارهایی که در اصطلاح منبع جذب انرژی مثبت هستند آشنا کنیم. انجام این کارها، به شما کمک می‌کند حس‌وحال‌تان را بهتر کنید و بتوانید راحت‌تر و بهتر با سختی‌ها و چالش‌های زندگی روزمره کنار بیایید.

به‌نظر شما جای چه کار دیگری در این لیست خالی است؟ اگر تجربه‌ای دارید از طریق قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما در میان بگذارید.