طراحی لباس حرفه‌ی جذابی است که با تلفیق هنر، خلاقیت و صنعت علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده است.

برخی از دوست‌داران این فن، آن را همچون جادوگری و تردستی، کاری خارق‌العاده می‌دانند که با انتقال ایده از ذهن به کاغذ و سپس عینیت بخشیدن به آن، هر خیالی را لباس نو می‌پوشاند.

تمام افرادی که مشتاق هستند آموزش طراحی لباس را شروع کنند یک سؤال اساسی در ذهن دارند: از کجا و چطور شروع کنیم؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید پاسخ این سؤال را بدانید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این پست وبلاگ ماهپار، شما را راهنمایی کرده‌ایم تا مسیر را اشتباه نروید.

طراحی لباس

طراحی لباس چیست؟

اولین نکته‌ای که پیش از شروع آموزش طراحی لباس باید بدانید این است که «طراحی لباس چیست؟» بدون شک، وقتی تعریف دقیقی از یک هنر یا علم نداریم بیشتر امکان دارد در طول مسیر دچار اشتباه شویم.

طراحی لباس یک رشته‌ی هنری است که در آن اصول زیبایی و دوخت برای خلق یک اثر هنری با یک‌دیگر تلفیق می‌شوند.

در طراحی لباس، هدف ارائه‌ی طرحی منحصربه‌فرد است که در تناسب حداکثری با ویژگی‌های جسمانی افراد باشد.

طراح لباس کیست؟

طراح لباس کسی است که با استفاده از هنر نقاشی و تکنیک‌های دوزندگی، یک لباس تازه می‌آفریند. او ممکن است خود مجری طرح باشد یا آن را برای اجرا به یک خیاط زبردست بسپارد.

یک طراح لباس باید علاوه بر تسلط به هنر نقاشی و دوخت، یک ذهن خلاق نیز داشته باشد. آشنایی به هنرهای بصری و تجسمی، طراحی عمومی و طراحی گرافیک نیز به او در افزایش کیفیت کارش کمک می‌کند. بنابراین برای ورود به این حرفه، آموزش طراحی لباس به تنهایی کافی نیست.

مراحل کار طراحی لباس

مراحل اصلی یک طراحی لباس به این شکل است:

۱. بررسی سلیقه و نیاز مشتری

۲. طراحی لباس موردنظر با کمک ایده، دانش و هنر

۳. انتخاب بهترین نوع پارچه، متناسب با طرح

۴. ترسیم الگوهای اصلی طرح با تکیه بر علم مولاژ (pattern making)

۵. واسپاری اجرای کار به یک خیاط ماهر

البته همان‌طور که گفتیم ممکن است طراح لباس، خود مرحله‌ی دوخت‌ودوز را نیز برعهده بگیرد.

در آموزش طراحی لباس، شما با مراحل مختلف کار آشنا می‌شوید و نکات مهم در مورد هر بخش را فرامی‌گیرید.

زمینه‌های طراحی لباس

هنر طراحی لباس زمینه‌های مختلفی دارد. یک طراح بنا بر استعداد، دانش و تجربه‌ی خود ممکن است در یک یا چند شاخه از این فن مشغول فعالیت شود.

زمینه های عمده‌ی طراحی لباس عبارتند از:

الف) طراحی لباس روز زنانه

ب) طراحی لباس شب زنانه

ج) طراحی لباس زیر زنانه

د) طراحی لباس مجلسی

هـ) طراحی لباس بچگانه

و) طراحی لباس روز مردانه

ز) طراحی لباس شب مردانه

ح) طراحی لباس ورزشی

ط) طراحی لباس عروس

ی) سایر اکسسوری های مد: شامل طراحی کیف، کفش و زیورآلات که هرچند جزء لباس‌های اصلی نیستند اما به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

و…

بخش‌های مختلف طراحی لباس

در یک تقسیم‌بندی کلی، هنر طراحی لباس در دو شاخه‌ی عمده به‌کار گرفته می‌شود:

دوخت سفارشی (Haute Couture)

اصطلاح Haute Couture به معنی دوخت سطح بالاست. این نوع دوخت‌ودوز به صورت سفارشی انجام می‌شود و سفارش‌دهندگان اغلب هنرمندان، سیاستمداران و افراد مشهور هستند.

البته دوخت سفارشی تنها محدود به این گروه نمی‌شود و بسیاری از افراد دیگر نیز برای داشتن یک استایل خاص و منحصربه‌فرد به آن روی می‌آورند.

لباس‌هایی که به صورت سفارشی طراحی و تولید می‌شوند، به‌طور کامل متناسب با سایز فرد سفارش‌دهنده هستند و بر سلیقه و علاقه‌ی او منطبق‌اند.

پوشاک آماده یا ماشینی (ready to wear/RTW)

طراحی لباس در این بخش، بر اساس سایزهای استاندارد و برای تولید انبوه انجام می‌شود. این لباس‌ها، همان‌هایی هستند که همه‌ی ما تجربه‌ی خرید آن‌ها از فروشگاه‌های پوشاک را داشته‌ایم.

به دلیل استفاده از الگوهای استاندارد، ماشین‌آلات دوخت و تکنیک‌های تولید سریع، هزینه و قیمت نهایی این گروه از پوشاک بسیار پایین‌تر از لباس‌هایی با دوخت سفارشی است.

آموزش طراحی لباس زنانه

چطور طراحی لباس را آغاز کنیم؟

برای ورود به حرفه‌ی طراحی فشن و شروع آموزش طراحی لباس، باید پیش از هرچیز دارای یک شخصیت هنری و خلاق باشید.

همچنین داشتن مهارت کافی در زمینه‌ی نقاشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایده‌های خود را به راحتی روی کاغذ پیاده کنید. برخورداری از دانش مناسب در زمینه‌ی ترکیب رنگ نیز مکمل خوبی برای هنر نقاشی است.

تکنولوژی را نیز نباید نادیده گرفت. کسب توانمندی در زمینه‌ی کار با نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ، کورل دراو، سریف دراو پلاس و… می‌تواند به شما در طراحی بهتر و حرفه‌ای‌تر کمک کند.

اما جدای از تمام این موارد، مهم‌ترین مسئله در حرفه‌ی طراحی لباس داشتن قدرت تخیل بالا است. یک طراح لباس خوب باید بتواند طرح خود را به صورت سه‌بعدی در ذهن مجسم کند و آن را از تمام جوانب مورد بررسی قرار دهد. بنابراین همزمان با آموزش طراحی لباس سعی کنید برای تقویت این مهارت‌ها نیز وقت بگذارید.

آگاهی از آخرین اخبار و تغییرات بازار مد، علاقمندی به یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌ها و همچنین داشتن اطلاعات کافی از تاریخ طراحی پوشاک از دیگر مواردی است که به یک طراح لباس کمک می‌کند درخشان‌تر ظاهر شود.

فراموش نکنید اگر مایلید در حوزه‌ی طراحی لباس متمایز شوید، باید حسابی برای «دیدن» وقت بگذارید. هرچه بیشتر طرح لباس ببینید و در آن عمیق‌تر شوید ذهن‌تان برای کار، آماده‌تر و پخته‌تر خواهد بود.

بنابراین غیر از اینترنت و ژورنال‌های مختلف، فرصت بازدید از نمایشگاه‌های مد و لباس را نیز از دست ندهید. شرکت در نمایشگاه‌ها به شما کمک می‌کند علاوه بر کسب اطلاع از آخرین تغییرات دنیای فشن، فرصت تعامل با طراحان  لباس مطرح را نیز به دست آورید.

در نهایت، داشتن اطلاعات و تجربیات کافی در زمینه‌ی خیاطی و پارچه‌شناسی آخرین مواردی است که می‌تواند دانش و هنر شما را تکمیل کند.

سخن پایانی

در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با دنیای طراحی لباس و مهارت‌هایی که برای این کار نیاز خواهید داشت آشنا کنیم.

فراموش نکنید آموزش طراحی لباس، یک راه پرفراز و نشیب و ناهموار است و برای موفقیت در آن باید سال‌های طولانی تلاش کرده و تجربه کسب کنید. بنابراین با نخستین چالش و مشکل ناامید نشوید و کار را تا رسیدن به مقصد نهایی ادامه دهید.

اگر هنوز سؤالی در ذهن دارید که پاسخ آن را نیافته‌اید، کارشناسان سایت ماهپار آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند. کافی است دیدگاه‌تان را با ما در میان بگذارید.