دیدن دانش‌آموزان با آن لباس فرم‌های مدرسه و کوله پشتی‌های رنگارنگ، شور و شوقی عجیب را در دل انسان می‌اندازد. جالب است بدانید که اولین لباس فرم مدرسه دنیا مربوط به مدرسه «بیمارستان مسیح» لندن است. این مدرسه در سال 1552 میلادی برای اولین بار در دنیا برای دانش‌آموزانش یونیفرم تعیین کرد. از قرن ۱۶ میلادی تابه‌حال بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا پوشیدن لباس‌های فرم تاثیر مثبتی روی دانش‌آموزان دارد یا خیر، مطرح شده است.

اولین لباس فرم مدرسه دنیا در بیمارستان مسیح

برخی از والدین نظرشان این است که لباس مدرسه هزینه‌ای اضافی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و همچنین فردیت دانش‌آموزان را سرکوب می‌کند. از سوی دیگر بسیاری هم از الزام پوشیدن لباس فرم برای مدرسه حمایت می‌کنند. نظر گروه موافق این است که لباس واحد برای مدرسه به دانش‌آموزان احساس تعلق به مدرسه می‌دهد و مهم‌تر از آن تفاوت‌های اجتماعی ناشی از قیمت‌های مختلف لباس‌هایی که بچه‌ها می‌پوشند را از بین می‌برد. به عقیده گروه موافقان، لباس فرم به بچه‌ها آموزش می‌دهد که هوشمندانه لباس بپوشند و به ظاهرشان افتخار کنند.

در این مقاله از مجله مد و زیبایی ماهپار زیباترین لباس‌های فرم مدرسه دنیا را به شما معرفی می‌کنیم. در بخشی دیگر از این مقاله نکات و ترفندهایی که والدین برای خرید لباس فرم مدرسه باید به آن توجه کنند را برایتان گردآوری کرده‌ایم.

لباس مدرسه در هنگ کنگ

لباس فرم مدارس هنگ کنگ

در هنگ کنگ ترکیب دو رنگ سفید و صورتی همیشه پرطرفدار و محبوب است. این ترکیب رنگ که برای لباس فرم مدارس هنگ کنگ انتخاب شده، احساس راحتی و آرامش به دانش‌آموزان می‌دهد. لباس فرم دانش‌آموزان دختر هنگ کنگی پیراهن سفید و دامن و لباس پسران، پیراهن سفید و شلوار هست. نکته زیبای یونیفرم مدارس در هنگ کنگ کراواتی است که تمام دانش‌آموزان دارند و یک ترکیب رنگ دوست داشتنی و یک‌شکل برای ظاهر تمام بچه‌ها ایجاد می‌کند.

لباس فرم مدارس ژاپن

لباس فرم مدارس ژاپن

می‌توان گفت که ژاپن همیشه کشوری با منحصربه‌فردترین طراحی برای لباس مدرسه است. تنها با یک نگاه به لباس دانش‌آموزان متوجه می‌شوید که این فرم مدارس متعلق به سرزمین آفتاب تابان است. پسرها در ژاپن برای لباس مدرسه کت شلوار بنفش با کراوات می‌پوشند. لباس مدرسه دخترها را هم لباس ملوانی، دامن و یک پاپیون دوست داشتنی تشکیل می‌دهد. ترکیب لباس ملوانی سفید و پاپیون با یک پیراهن شیک و دامن چین‌دار، تصویری آشنا اما بسیار شکیل می‌سازد.

دانش‌آموزان ویتنامی

لباس دانش‌آموزان در مدارس ویتنام

 لباس سنتی دانش‌آموزان دختر ویتنامی «آئو دای» نام دارد. از همان زمانی که این لباس تبدیل به لباس سنتی مردم ویتنام برای اکثر مناسبت‌های بزرگ شد، دخترها هم برای مدرسه «آئو دای» می‌پوشند. لباس دانش‌آموزان پسر ویتنامی شلوار آبی و پیراهن سفید است. طراحی لباس فرم مدارس برای دخترها و پسرهای ویتنامی تصویری زیبا را خلق می‌کند و یکی از ماهرانه‌ترین و بهترین طراحی‌های لباس فرم مدرسه در دنیا محسوب می‌شود.

راهنمای والدین برای خرید لباس فرم مدرسه

شاید اولین سوالی که برای مادر و پدرها در مورد خرید لباس فرم مدرسه پیش می‌آید، تعداد مورد نیاز لباس باشد. بهتر است برای فرزندانتان ۶ دست لباس فرم مدرسه بخرید. ممکن است وسوسه شوید که تعداد بیشتری لباس بخرید؛ اما واقعیت این است که با وجود یونیفرم مدرسه، داشتن تعداد لباس کافی برای پوشیدن در طول یک هفته به‌علاوه یک دست لباس اضافی، بیش‌ازاندازه کافی است.

نتایج شگفت‌انگیز تحقیقات بر روی لباس فرم مدرسه

تحقیقات زیادی در مورد لباس مدارس در دنیا انجام شده است. در این بخش با استفاده از داده‌های آماری و نتایج تحقیقات دانشگاهی و صنعتی، نکات شگفت‌انگیز تاثیرات لباس مدرسه بر روی دانش‌آموزان را برایتان گرد‌آوری کرده‌ایم.

بهبود توانایی گوش کردن دانش‌آموزان در کلاس درس با لباس فرم

مطالعه‌ای که روی دانش‌آموزان در مناطق جغرافیایی مختلف دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان با لباس فرم شنوندگان بهتری در کلاس درس هستند.

نویسندگان این مطالعه که تحقیقاتشان را در بخش‌های مختلف اروپا، آمریکا و آسیا انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که لباس‌های یکسان و مشخص به نظم بهتر دانش‌آموزان در فعالیت‌های درسی و غیردرسی در محیط مدرسه کمک می‌کند. محققان این مطالعه تاکید می‌کنند که داشتن انضباط به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشند و همین موضوع درنهایت موفقیت تحصیلی آنان را در پی خواهد داشت.

مراحل نتیجه‌گیری تحقیقات بر روی لباس مدرسه

  • لباس فرم به ایجاد نظم بیشتر کمک می‌کند.
  • نظم و انضباط عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشد.
  • درنتیجه لباس فرم باعث بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود.

افزایش مشارکت دانش‌آموزان در دروس تربیت بدنی با پوشیدن یونیفرم ورزشی

در مجله بین‌المللی رفتار تغذیه‌ای و فعالیت بدنی، تیمی از محققان رابطه‌ای را بین پوشیدن لباس ورزشی و میزان مشارکت در دروس تربیت بدنی پیدا کردند.
نتایج مطالعات این محققان نشان داد که بی‌تحرکی و عدم فعالیت بدنی بین دانش‌آموزانی که لباس ورزشی مخصوص برای زنگ ورزش می‌پوشند، بسیار کمتر از سایر دانش‌آموزان است.
به‌طور منطقی می‌توانیم فرض کنیم که دلیل این موضوع این است که دانش‌آموزانی که یونیفرم ورزشی می‌پوشند، چون لباس مناسب‌تری برای فعالیت بدنی دارند، راحت‌تر می‌توانند تحرک داشته باشند.

لباس‌های فرم مدارس جهان

نحوه لباس پوشیدن مردم در هر جامعه آزادی، می‌تواند نشان دهنده فرهنگ و تاریخ آن ملت باشد. تصمیم‌گیری در مورد یونیفرم مدرسه، طراحی و رنگ‌بندی آن می‌توان بسیاری از مسائل فرهنگی در یک جامعه را به‌خوبی نشان دهد و نگاه تربیتی یک ملت را تا حدودی مشخص کند.
در ادامه می‌خواهیم شما را به سفری به دور دنیا ببریم. در این بخش برخی از لباس‌های دانش‌آموزان سراسر جهان را برایتان گردآوری کرده‌ایم.

لباس دانش‌آموزان در سری‌لانکا

لباس دانش‌آموزان در سری‌لانکا

یونیفرم دانش‌آموزان انگلیسی

یونیفرم دانش‌آموزان انگلیسی

لباس فرم مدارس اسپانیا

لباس فرم مدارس اسپانیا

یونیفرم دانش‌آموزان در نیجریه

یونیفرم دانش‌آموزان در نیجریه

چه کسی لباس فرم مدرسه را ابداع کرد؟

در سال 1552 میلادی مدرسه «بیمارستان مسیح» در انگلستان اولین مدرسه‌ای بود که از لباس فرم برای دانش‌آموزان استفاده کرد.

محبوب‌ترین رنگ لباس مدرسه چیست؟

آبی رایج‌ترین رنگ فرم مدرسه در دنیا هست.

بچه‌ها چند لباس فرم برای مدرسه نیاز دارند؟

خرید ۶ دست لباس مدرسه بیش‌ازاندازه کافی است و می‌تواند خیالتان را راحت کند.

لباس دانش‌آموزان دبستانی

کلام آخر

امروزه برای لباس‌های فرم مدرسه، طراحی‌های زیبا و هنرمندانه‌ای وجود دارد. شاید خیلی از ما مادرها و پدرها وقتی به لباس فرم‌های این دوره نگاه می‌کنیم، دلمان می‌خواهد به همان دوران رویایی و بی‌دغدغه مدرسه برگردیم.

همان‌طور که دیدید لباس مدرسه اگر خلاقانه و زیبا طراحی شود، یا الهام گرفته از لباس‌های سنتی و بومی کشور باشد، نه‌تنها احساس اجبار و یکنواختی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، بلکه به آن‌ها احساس راحتی و آرامش هم می‌دهد و باعث می‌شود با علاقه بیشتری راهی مدرسه شوند.

در این مقاله سعی کردیم با استفاده از تحقیقات و مطالعات روز دنیا در زمینه تاثیرات پوشیدن یونیفرم بر روی عملکرد دانش‌آموزان، نکات مهم و کلیدی مربوط به لباس فرم مدرسه را با شما در میان بگذاریم.

فروشگاه اینترنتی ماهپار افتخار این را دارد که سال‌ها با توجه ویژه به لباس فرم اداری زنان، روح زیبایی و خلاقیت را وارد محیط‌های کاری کرده است.

منابع: vogue.com , japaninsides.com , toplist.one , amomstake.com , helpfulprofessor.com