اگر برای یک مصاحبه کاری آماده می‌شوید، حتما یکی از سوالات شما این است که لباس مناسب مصاحبه کاری چیست و چگونه باید در جلسه مصاحبه حاضر شوم؟ حتما می‌دانید برخورد اول با آدم‌ها بسیار حیاتی است. به طور که می‌تواند تعیین کننده قبولی شما در مصاحبه شود. خیلی از افراد در آگهی های استخدامی خود، به این مسئله توجه دارند. آن‌ها خواستار فردی هستند که ظاهری آراسته داشته باشد. قبل از صحبت کردن شما آنچه در ذهن مخاطب قرار می‌گیرد همان ۳۰ ثانیه اول است. تصویر اولیه‌ای که شما در ذهن کارفرما می سازید از طریق یک ظاهر شیک و آراسته ممکن است. در نتیجه لباس بخش مهمی از این تصویر اولیه را شکل می‌دهد. قبل از مصاحبه کاری حتما نگاهی کلی به آیینه داشته باشید.

در صورتی که یک جلسه مصاحبه کاری یا تحصیلی، در پیش دارید، احتمالا زحمات زیادی برای شرکت در آن کشیده‌اید و دوست دارید برتر و بهتر از رقیبانتان باشید. برای هر جایی که رزومه ارسال کرده اید، برای مصاحبه به یک اصل طلایی دقت کنید! تصور کنید کارفرما قرار است شما را با تصویر ذهنی از آدمی مقایسه کند که در ذهنش می‌خواهد کار را به او بدهد. در نهایت شما نباید متفاوت‌تر و دور از ذهن تر از آن تصویر به نظر برسید. بر اساس اصول زیبایی شناسی همیشه یک یا دو درجه بهتر از شغلی که برایش درخواست می‌دهید، لباس بپوشید.

لباس مناسب مصاحبه کاری یکی از مواردی است که ممکن است در جلب نظر داوران تاثیر زیادی بگذارد. البته داوران هم در تحت تاثیر قرار گرفتن در مورد لباستان کاملا بی تقصیر هستند. حتما می‌دانید که لباس همواره نمایانگر شخصیت و علایق شما است.

لباس مناسب مصاحبه کاری

در واقع می‌توان گفت، لباس مصاحبه کاری و آنچه که برای حضور در یک جلسه مصاحبه انتخاب می‌کنید تا حد زیادی ممکن است در نظرات تصمیم گیرندگان تاثیر بگذارد. چرا که لباس شما ویژگی‌های شخصیتی شما را به طور غیر مستقیم برای مخاطب آشکار می‌سازد و مخاطب ممکن است حتی بدون آگاهی از این تاثیر، در مورد شما نظر مثبت و منفی داشته باشد.

لباس مصاحبه کاری

بنابراین هزگز نمی‌توانیم تاثیر لباس در تصمیم‌گیری و سرنوشت کاری شما را نادیده بگیریم. از این رو در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌های یک لباس مناسب مصاحبه کاری (Suitable for job interview clothes) بپردازیم و شما را به پاسخ این سوال که برای روز مصاحبه چه باید بپوشم، برسانیم:

زیاد به خودتان نرسید!

دقت کنید که در یک مصاحبه کاری باید کاملا عادی و معمولی باشید. فکر نکنید اگر یک لباس خیلی خاص بپشوید و جلب توجه کنید، اتفاقات خارق‌العاده‌ای برای شما خواهد افتاد! یکی از ویژگی‌های مهم لباس مصاحبه کاری، عادی و معمولی بودن آن است.

هرگز از لباس‌های شلوغ، مجلسی، خیلی بلند، خیلی کوتاه یا تنگ استفاده نکنید. در واقع این یک امتیاز منفی برای شما است که در جلسه مصاحبه به چشم بیایید یا جلب توجه کنید. توصیه ما این است که یک لباس مرتب و مناسب که اندازه‌تان است و با آن احساس راحتی می‌کنید را از کمد لباستان انتخاب کرده و بپوشید.

لباستان را متناسب با کارتان انتخاب کنید

اینکه شما متقاضی استخدام در یک بانک هستید یا می‌خواهید در یک کودکستان استخدام شوید، در انتخاب لباس مصاحبه کاری شما مهم است. یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید این است که لباس مناسب مصاحبه کاری باید رسمی باشد یا غیر رسمی؟! اینکه قرار است در کجا استخدام شوید و محیط کاری آنجا چگونه است تا حد زیادی می‌تواند در نوع پوشش شما تعیین‌کننده باشد. یک پیشنهاد این است که سعی کنید همانند کارکنان آن محیط لباس بپوشید تا با شما احساس نزدیکی و صمیمت کنند!

به عنوان مثال اگر به دنبال یک لباس مناسب مصاحبه کاری برای بانک هستید، بهتر است یک لباس رسمی مانند کت و شلوار یا مانتو شلوار رسمی را انتخاب کنید. در واقع اگر برای استخدام در بانک به جلسه مصاحبه می‌روید، شلوار جین و بلور یقه‌باز انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد.

با سلیقه لباس بپوشید

در مصاحبه کاری می‌توانید از ست‌های لباس هم استفاده کنید. پوشیدن لباس متناسب و هماهنگ با هم، می‌تواند تاثیرات مثبتی در نظر مخاطب ایجاد کند. با سلیقه بودن می‌تواند یک امتیاز مثبت برای شما تلقی شود! توجه داشته باشید که هر ست لباس مناسب محیط کاری نیست.

ترکیب رنگی متناسب برای آقایان

به عنوان یک شلوار تنگ و کوتاه با جوراب رنگارنگ نمی‌تواند یک لباس مصاحبه کاری خوب باشد! یکی کت و شلوار مرتب یا حتی یک شلوار و پیراهن با ترکیب رنگی متناسب برای آقایان می‌تواند مناسب باشد. بانوان هم می‌توانند یک مانتو و شلوار نسبتا رسمی یا غیر رسمی را انتخاب کنند، اما فراموش نکنید که ست‌های مجلسی و خیلی اسپرت برای شرکت در جلسه کاری زیاد مناسب نیستند.

لباس تمیزی به تن داشته باشید

یکی از ویژگی‌های افراد موفق این است که همواره لباس تمیز و مرتبی به تن دارند؛ اگر به کفش‌های افراد موفق نگاه کنید، همیشه کفش‌های آن‌ها تمیز و براق است. در واقع یکی از ویژگی‌های مهم لباس مناسب مصاحبه کاری، تمیز بودن آن است.

تمیز بودن لباستان نشان می‌دهد که شما برای این جلسه ارزش قائل هستید و فرد منظم و مرتبی هستید. مطمئنا تمام کارفرماها دوست دارند افراد مرتب و منظم را استخدام کنند. بهتر است یک روز قبل از مصاحبه کاری، لباستان را خوب شسته و اتو بزنید تا در روز مصاحبه تمیز و مرتب حضور یابید.

لباسی را بپوشید که با آن احساس راحتی داشته باشید

تمرکز داشتن در مصاحبه کاری بسیار مهم است؛ به همین دلیل در مورد لباس مصاحبه کاری توصیه می‌کنیم لباسی را انتخاب کنید که کاملا اندازه‌تان است و با آن احساس راحتی می‌کنید. پوشیدن لباس جدیدی که اصلا تا کنون آن را به تن نکرده‌اید، پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است لباسی را انتخاب کنید که در جلسه مصاحبه و موقع سوال و جواب داروان، تمرکز شما را با تنگی و گشادی یا جنس بدش بهم نزد!

لباس برای مصاحبه کاری

لباسی خوشبو بپوشید

استفاده از یک عطر آرام‌بخش همراه با لباس مصاحبه کاری می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشد. البته توصیه می‌شود از عطرهای خیلی تند، خیلی شیرین یا تلخ خودداری کنید. اگر سیگار می‌کشید، حتما دقت کنید که لباسی که برای جلسه مصاحبه می‌پوشید بوی سیگار نگیرد.

در انتخاب جواهرات دقت کنید

توجه داشته باشید، این جلسه یک جلسه کاری برای شروع فعالیت شما در یک محیط کاری است. شما در یک مهمانی یا جشن تولد شرکت نمی‌کنید! از این رو بهتر است از جواهرات خاص و بزرگ که جلب توجه می‌کنند، استفاده نکنید. یا اینکه آقایان بهتر است ساعت‌های خیلی بزرگ یا کمربندهای خیلی خاص را برای جلسه مصاحبه انتخاب نکنند. البته می‌توانید از یک ساعت مچی یا ابعاد مناسب استفاده کنید، یا اینکه دستبندهای ظریف متناسب با لباستان را انتخاب کنید.

رنگ لباستان را فراموش نکنید

همانطور که مدل و تمیزی لباس اهمیت دارد، رنگ لباس هم در جلسه کاری اهمیت دارد. به عنوان مثال فرض کنید شما برای فعالیت در یک اداره به مصاحبه کاری می‌روید، مطمئنا پوشیدن یک تیشرت قرمز یا مانتو صورتی برای این جلسه مناسب نخواهد بود؛

بلکه استفاده از کت و شلوار یا مانتو شلواری به رنگ سرمه‌ای، قهوه‌ای، مشکی، خاکستری، آبی تیره و … بهترین انتخاب خواهد بود. آقایان می‌توانند از یک پیراهن به رنگ روشن‌تر استفاده کنند. بانوان هم می‌توانند از کیف و کفش یا روسری و حتی مقنعه‌ای با رنگ شادتر و متناسب مانتو و شلوار خود استفاده کنند.

لباس مصاحبه کاری باید چه رنگی باشد؟

الزامی در مورد رنگ لباس روز مصاحبه وجود ندارد، اما بهتر است جنبه احتیاط را رعایت کرده و به سراغ رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، مشکی و … بروید.

آیا لباس روز مصاحبه حتما باید پوشیده باشد؟

سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که معقول و مناسب و تا حد امکان پوشیده باشد.

چه جنس لباسی برای روز مصاحبه مناسب است؟

جنس لباس مساله‌ای نیست که برایش نگران باشید، اما سعی کنید از لباس‌های براق، شاین‌دار، کار شده و یا دیگر پارچه‌هایی که جلب توجه می‌کنند خودداری کنید.

نکته پایانی

پس از رنج‌هایی که برای قبولی در آزمون‌ها یا شرکت در مصاحبه کاری، متحمل شده‌اید، مطمئنا نتیجه جلسه مصاحبه برای شما ارزشمند خواهد بود. یکی از نکات مهمی که بهتر است در این باره رعایت کنید، پوشید یک لباس مناسب مصاحبه کاری است. در این مطلب سعی کردیم ویژگی‌های مهم لباس روز مصاحبه را برای شما شرح دهیم.