کتاب‌ها، دوستان بسیار خوبی برای انسان هستند، زیرا بی هیچ چشم‌داشتی هرچه دارند را در اختیار دنبال کنندگان‌شان قرار می‌دهند. در سراسر دنیا، افرادی زیادی را می‌توانید پیدا کنید که بدون حضور در کلاس استاد و تنها با مطالعه، به دانش بسیار دست پیدا کرده‌اند.

این روزها، کتاب‌های زیادی در حوزه‌ها و زمینه‌های متنوع نوشته شده است که می‌تواند نیازهای علاقمندان به رشته‌های مختلف را برطرف کند و اطلاعات کافی و مناسبی را در مورد آن‌چه می‌خواهند در اختیارشان بگذارد.

بنابراین، در این پست ماهپار تصمیم گرفتیم شما را با ۵ کتاب فشن آشنا کنیم که حرفه‌ای‌های دنیای مدلینگ و لباس به دیگران توصیه می‌کنند. امیدواریم این یادداشت برای شما مفید باشد.

۱۰۱ چیزی که در مدرسه مد آموختم

نخستین عنوان در لیست پنج کتاب فشن، کتاب «۱۰۱ چیزی که در مدرسه مد آموختم» است. این کتاب در حقیقت همچون یک دانشگاه، اطلاعات بی‌نظیری را در اختیار شما می‌گذارد. محتوای کتاب شامل تجربیات نگارنده و سایر بزرگان این حوزه در خصوص زوایای مختلف دنیای مد و لباس (The world of fashion and clothing) است.

نویسنده‌ی کتاب، آلفردو کابررا، خود جوایز متعددی را از مسابقات فشن دریافت کرده و به همین دلیل، کتابی که نوشته برای کسب اطلاعات در این زمینه فوق‌العاده است. این کتاب را در سال ۱۳۹۳ پرند طاهری به فارسی ترجمه کرده و توسط انتشارات وارش به چاپ رسانده است. 

مد و فشن

تدابیر بصری در طراحی پوشاک زنان

اگر دوست دارید در خصوص اهمیت خطوط و برش‌های لباس اطلاعات کاملی به دست آورید، این کتاب فشن را از دست ندهید. در این کتاب، به بحث پیرامون موارد مختلفی پرداخته شده که می‌توانند کیفیت طراحی لباس را به میزان زیادی ارتقاء دهند.

مطالعه‌ی دقیق کتاب فشن «تدابیر بصری» به شما این توان را می‌دهد که لباس‌ها را در ذهن‌تان تحلیل کرده و اجزای‌شان را از هم جدا کنید. با این توانمندی، قدرت تشخیص مشکلات لباس را نیز به دست خواهید آورد.

به‌علاوه، این کتاب راهنمای مطلوبی برای به دست آوردن دید مناسب و آغاز طراحی است و مطالعه‌ی آن یک گام قدرتمند برای شروع کار حرفه‌ای محسوب می‌شود.

«تدابیر بصری در طراحی لباس زنانه» را دکتر زهرا رهبرنیا و زهرا رستمی نوشته‌اند و توسط دو انتشارات دانشگاه الزهرا و مرکب سفید به چاپ رسیده است.

هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی

اقوام ایرانی، لباس‌های بسیار زیبا و متنوعی دارند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. اگر علاقمند به فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین باشید، بعید می‌دانیم که تمایلی به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخ پوشاک اقوام ایرانی نداشته باشید.

سومین کتاب در لیست ۵ کتاب فشن، کتابی است که به‌طور کامل تاریخ پوشاک در ایران را مرور می‌کند و دارای ۲ بخش است. بخش اول در مورد پوشاک ایرانیان در عهد باستانی صحبت می‌کند و در بخش دوم به وضعیت پوشاک پس از ظهور اسلام می‌پردازد.

یکی از نقاط قوت این کتاب، مصور بودن آن است. تصاویر مختلفی از زیورآلات، کلاه، سربند، پاپوش و… در کتاب آمده که به شفاف‌تر شدن ذهن مخاطب کمک می‌کند.

کتاب «هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» را مهرآسا غیبی در هفت‌صد صفحه نوشته و انتشارات هیرمند زحمت چاپ آن را کشیده است.

عناصر رنگ

حرفه‌ای شدن در دنیای طراحی مد، بدون شناخت رنگ‌ها ممکن نیست. به همین دلیل است که چهارمین جایگاه در لیست ۵ کتاب فشن به توصیه‌ی حرفه‌ای‌ها، به این موضوع اختصاص دارد.

کتاب عناصر رنگ را «ایتن» نوشته و بهروز ژاله‌دوست آن را به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب پرمحتوا، که نسخه‌ی فارسی آن توسط انتشارات عفاف به زیور طبع آراسته شده، با نگاهی به فلسفه‌ی مشرق زمین به بیان داستان رنگ‌ها می‌پردازد.

در این کتاب فشن، تمریناتی را خواهید یافت که شما را قادر می‌سازد جایگاه درست استفاده از رنگ‌ها و ترکیب‌های مختلف را بشناسید.

یکی از موارد اساسی در حوزه‌ی شناخت رنگ و طراحی لباس، اصول «هفت کنتراست رنگ» است. این اصل‌ها عبارتند از: رنگ/ فام، تیره- روشن، سرد- گرم، مکمل، همزمان، سیر و وسعت. فراگرفتن این هفت اصل به‌قدری مهم است که می‌تواند کیفیت و مهارت کار یک طراح لباس را تضمین کند.

کتاب «عناصر رنگ» ایتن شما را به‌طور کامل با این هفت مهارت آشنا خواهد کرد.

من، طراح کفش

بسیاری از کسانی که وارد دنیای مد می‌شوند، علاقمند به طراحی اکسسوری‌های زیبا و دوست‌داشتنی هستند. بنابراین، تصمیم گرفتیم آخرین جایگاه را در لیست ۵ کتاب فشن به انتخاب حرفه‌ای‌ها، به کتابی در مورد محبوب‌ترین اکسسوری، یعنی کفش، اختصاص دهیم.

البته دلیل دیگری نیز برای انتخاب این کتاب فشن وجود دارد. حتی کسانی که به طراحی اکسسوری علاقمند نیستند نیز بهتر است به‌عنوان یک طراح مد و لباس، اطلاعات مناسبی در خصوص انواع مختلف آن داشته باشند تا بتوانند در کارشان حرفه‌ای‌تر عمل کنند.

کتاب «من، طراح کفش» نوشته‌ی مارک کوکاوک به شما یاد می‌دهد چطور کفش ورزشی مورد علاقه‌تان را طراحی کنید. در این کتاب، ابتدا با اجزای ساختاری کفش و اصطلاحات مخصوص آن آشنا می‌شوید و سپس با استفاده از تمرینات مطرح شده، گام‌به‌گام در مسیر طراحی پیش می‌روید.

این کتاب را فائزه نوری ترجمه کرده و انتشارات وارش به چاپ رسانده است.

دنیای مد

پاسخ به سؤالات رایج

آیا این کتاب‌ها هم‌اکنون نیز چاپ می‌شوند و در دسترس هستند؟ بله، کتاب‌های معرفی شده در این مطلب، از طریق اغلب کتاب‌فروشی‌های فیزیکی و مجازی قابل تهیه هستند. به‌علاوه در صورت تمایل می‌توانید به نسخه‌ی دیجیتال آن‌ها نیز دسترسی داشته باشید.

آیا مطالعه‌ی این کتاب‌ها ما را به یک طراح مد تبدیل می‌کند؟ خیر! تبدیل شدن به یک طراح مد نیازمند مطالعه‌ی تعداد زیادی کتاب مد و فشن، آموزش کافی و کسب سال‌ها تجربه است. اما این کتاب‌ها می‌توانند شما را یک قدم به رویایتان نزدیک‌تر کنند.

سخن پایانی

این یادداشت، به معرفی پنج کتاب فشن پرداخت که خواندن آن‌ها به شما کمک می‌کند در دنیای مد حرفه‌ای‌تر ظاهر شوید.

البته کتاب‌های بسیاری وجود دارند که خواندن آن‌ها برای هر طراح لباسی ضروری است. ما در این مطلب، به ناچار تنها ۵ مورد را انتخاب و به شما معرفی کردیم.

فراموش نکنید مطالعه‌ی مستمر و حرکت پیوسته در مسیر یادگیری، می‌تواند به شما کمک کند متمایزتر از دیگران عمل کند و درخشان ظاهر شوید.

سؤالات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان ماهپار مطرح کنید. همه برای کمک به شما آماده‌اند.