اگر برای محل کار یا مهمانی، از عطر و ادکلن استفاده می‌کنید، احتمالاً تاکنون برای شما پیش آمده است که متوجه لکه عطر و ادکلن بر روی لباس خود شوید. حتماً می‌دانید بیشتر ما اغلب برای جاهای مهم عطر و ادکلن استفاده می‌کنیم؛ بنابراین بیشتر این لکه‌ها بر روی لباس‌های مهمانی یا محل کار ما ایجاد می‌شوند که برای ما اهمیت بیشتری دارند یا هزینه بالایی برای آن‌ها پرداخت کرده‌ایم.

از این رو بیشتر ما پس از اینکه متوجه لکه‌ عطر شدیم، سعی می‌کنیم آن را با یک شستشوی ساده از بین ببریم، اما گاهی اوقات لکه‌ها سمج‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کنیم! اگر شما هم با چنین مسائلی درگیر شده‌اید و راه حل را نمی‌دانید، بهتر است با ما همراه باشید تا را‌ه‌هایی برای پاک کردن لکه از لباس را بررسی کنیم:

لکه عطر

از عصاره لیمو استفاده کنید

 استفاده از عصاره لیمو برای از بین بردن لکه عطر، یک راه رایج و مناسب است. لیمو خاصیت سفیدکنندگی طبیعی دارد و موجب از بین رفتن لکه‌ها می‌شود. همچنین نور خورشید برای محو کردن لکه‌های زرد روی لباس‌های روشن شما بسیار مناسب است. لیمو علاوه بر خاصیت سفیدکنندگی، خاصیت پاک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای هم دارد که موجب پاک کردن لکه از لباس شما می‌شود و آن را مانند روز اول می‌کند. البته برای لباس‌های تیره رنگ توصیه می‌شود عصاره لیمو را با مقداری برابر آب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

جوش شیرین یک راه حل مناسب برای پاک کردن لکه‌های عطر و ادکلن است

 اگر از افراد با سن و سال بالا سوال کنید که چطور لکه لباسم را از بین ببرم، در اکثر موارد جوش شیرین را پیشنهاد می‌کنند. جوش شیرین برای پاک کردن لکه عطر از لباس نیز کاربرد دارد. با استفاده از جوش شیرین، آب و برس به راحتی می‌توانید لباس خود را پاک کنید. این یک راه مطمئن برای از بین بردن لکه عطر از لباس است.

از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید

امروزه مواد شوینده مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که بسته به ترکیباتشان، رسوبات را تجزیه و لکه‌ها را پاک می‌کنند. بسته به نوع مواد شوینده، به منظور پاک کردن لکه از لباس می‌توانید آن را در آب ریخته و لباساتان به مدت ۳۰ دقیقه در محلول پاک‌کننده قرار دهید تا خیس شود. سپس با دست خود به آرامی لباس را در آب بمالید. به همین راحتی لکه‌های عطر از بین می‌روند و می‌بینید که شوینده‌ها چقدر در از بین بردن لکه عطر موثر هستند.

الکل یک راه‌حل مناسب برای از بین بردن لکه عطر است

عطر و ادکلن‌ها دارای روغن هستند. بنابراین برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس‌هایتان، بهتر است از الکل استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک تکه پنبه را به الکل آغشته کرده و روی لکه بمالید. با تکرار این کار، لکه به طور کامل از بین می‌رود و سپس با آب و صابون، لکه لباس را به طور کامل بشویید. پس از خشک شدن لباس، می‌بینید که استفاده از الکل چقدر در پاک کردن لکه از لباس موثر است.

اگر در منزل سرکه دارید می‌توانید لکه عطر روی لباستان را از بین ببرید

همانطور که گفتیم، عطر و ادکلن‌ها دارای خاصیت روغنی هستند و سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، می‌تواند رسوبات معدنی و مواد روغنی را تجزیه کرده و از بین ببرد. برای از بین بردن لکه عطر روی لباستان، ابتدا سرکه را با استفاده از آب رقیق کنید.  ناحیه‌ای از لباس که با عطر لکه شده است را در محلول فرو ببرید و ۳۰ دقیقه داخل آن نگه دارید. آن را روی لباس بمالید و تمام لباس را بشویید. در نهایت می‌بینید که این روش موجب از بین رفتن لکه عطر از روی لباستان شده است. البته بهتر است بدانید بوی زننده سرکه پس از خشک شدن پارچه از بین می‌رود.

از هیدروژن پراکسید کمک بگیرید

هیدروژن پراکسید، یک سفیدکننده طبیعی به منظور زدودن انواع لکه‌ها، به ویژه پاک کردن لکه عطر از لباس است. از جمله مواد لازم برای از بین بردن لکه عطر، ۲ قاشق سوپ‌خوری آب اکسیژنه، یک قاشق چای خوری صابون و آب برای شستشو است. برای پاک کردن لکه عطر از لباس، ابتدا محلول را تهیه کرده و سپس ناحیه لک شده را به مدت ۳۰ دقیقه در داخل محلول خیس کنید. سپس به آرامی روی لباس بمالید و نهایتاً تمام لباس را بشویید. در آخر پارچه را در جلوی نور آفتاب خشک کنید تا لکه‌ها به طور کامل از بین بروند.

آسپرین به دلیل ترکیب ضد زردی که دراد، برای از بین بردن لکه عطر مناسب است

 آسپرین، سالسیلیک اسید دارد که ترکیب ضد زردی به منظور از بین بردن لکه‌هایی چون لکه عرق است. در ابتدا ۳ یا ۴ قرص آسپرین را در کاسه آب حل کنید. سپس لباس لکه‌دار را در داخل محلول خیس کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس لباس را با آب معمولی بشویید تا تمیز شود.

نایلون برای از بین بردن لکه‌ها می‌تواند موثر باشد

 اگر در منزل لباس‌های نایلونی دارید، می‌توانید آن‌ها را روی لکه بمالید. یک تکه لباس نایلونی تمیز را روی لکه عطر بمالید و این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود. این روش به ویژه برای از بین بردن لکه‌هایی که روی لباس‌های رنگی ایجاد شده‌اند، مناسب است.

پاک کردن لکه از با کمک گلیسیرین و مواد شوینده یک روش راهگشا است

اگر لکه عطری که روی لباس شما ایجاد شده است، تازه نیست و با شستشوی ساده از بین نمی‌رود، بهتر است از یک واحد گلیسیرین و یک واحد مایع ظرفشویی یا مواد شوینده صابونی دیگر استفاده کنید و در نهایت ۸ واحد آب به آن اضافه کنید. قسمت زیرین و روی لکه را با استفاده از حوله کاغذی بپوشانید و محلول را مخلوط کنید. سپس با استفاده از آب‌پاش، محلول را روی لکه اسپری کنید.

از بین برنده لکه عطر

در نهایت می‌بینید که این روش در از بین بردن لکه عطر موثر است. در صورتی که لکه کوچک است، می‌توانید از واحد اندازه‌گیری کوچک‌تری همانند قاشق چای‌خوری استفاده کنید. اگر لباس شما از جنس ابریشمی است، می‌توانید تنها از چند قطره گلیسیرین روی لکه عطر استفاده کنید.

از آرد ذرت استفاده کنید

آرد ذرت به دلیل خواصی که دارد، برای از بین بردن لکه عطر از لباس (Remove perfume stains from clothes)، یک راه‌حل منطقی و مناسب است. به ویژه اگر لباس‌های شما از جنس چرمی و جیر هستند، می‌توانید آرد ذرت را روی لکه بریزید. پس از حدود نیم ساعت متوجه می‌شوید که لکه عطر از روی لباس‌هایتان به دانه‌های ذرت منتقل شده است که این موضوع موجب از بین رفتن لکه‌های عطر خواهد شد.

اگر زمان زیادی برای از بین بردن لکه از لباسمان نداشته باشیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

برخی از پاک‌کننده‌ها وجود دارند که به طور خاص بسیاری از انواع لکه‌ها را از بین می‌برند. اگر زمان زیادی ندارید، می‌توانید از این مواد شوینده استفاده کنید.

  موادی که برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس استفاده می‌شود، امکان دارد موجب تغییر رنگ لباس شود؟

 بله، برای جلوگیری از این امر بهتر از قبل از شستن لباس با هرکدام از مواد شوینده، حتماً یک تست انجام دهید. مواد طبیعی اغلب چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کنند.

کدام روش برای از بین بردن لک عطر از لباس بهتر است؟

روش انتخابی به جنس لباس و عطر بستگی دارد.

نکته پایانی

عطرهایی که استفاده می‌کنیم، گاهی ممکن است به دلیل استفاده غلط روی لباس‌هایمان لکه‌هایی ایجاد کنند. در این مطلب سعی شد روش‌های موثر برای از بین لکه عطر از لباس بررسی شوند تا به راحتی بتوانید با طبیعی‌ترین مواد آن‌ها را از بین ببرید.