زن شاغل، یک زن قوی و مستقل است که با مهارتهای خود، در دنیای کار رقابت میکند و از خلاقیت و سازندگی خود بهره میبرد. زن شاغل در دوران مدرن، چالشها و فرصتهای زیادی را تجربه میکند. یکی از این فرصتها، کارآفرینی است. کارآفرینی، فرآیند ایجاد و اجرای یک ایده نوآورانه و خلاقانه است که به حل مسائل جامعه منجر میشود.
زنان کارآفرین با استفاده از قابلیتها و منابع خود، کسبوکار خود را راهاندازی کرده و گسترش میدهند. زنان با حضور فعال در عرصه اقتصادی به پیشرفت جامعه خود کمک میکنند. در این مقاله، به تاریخچه، چالشها و فرصتهای کارآفرینی زنان در جهان امروز اشاره خواهیم کرد و چند زن شاغل و کارآفرین موفق را معرفی خواهیم کرد.

آیا میدانید که حضور زنان در مشاغل مختلف چه تاثیری بر رشد اقتصاد جهانی دارد؟ در سالهای اخیر، کارآفرینی زنان به یک حرکت جهانی تبدیل شده است که نهتنها به زنان فرصتهای جدیدی را میدهد، بلکه به اقتصاد جهانی هم نفس تازهای میبخشد.
در این مطلب، شما با دنیای شگفتانگیز زن شاغل آشنا میشوید و میبینید که چگونه زنان در سراسر دنیا با خلاقیت و استقلال خود، دنیای کسبوکار را تغییر میدهند.در این مقاله از مجله مد و زیبایی ماهپار، شما با تجارب و داستانهای الهامبخش زنان شاغل و کارآفرین در سطح جهان نیز آشنا میشوید.
زن شاغل و پدیده کارآفرینی
کارآفرینی زنان یک پدیده جهانی است که در سالهای اخیر بهسرعت در حال رشد بوده است. بر اساس تحقیقات انجام شده دیدبان جهانی کارآفرینی (Global Entrepreneurship Monitor) یا بهاختصار (GEM)، حدود ۱۲۶ میلیون زن در سطح جهان در حال شروع کسبوکار یا مدیریت آن هستند و ۹۸ میلیون زن دیگر صاحب کسبوکارهایی با بیش از سه سال و نیم سابقه هستند. این ۲۲۴ میلیون زن شاغل، زنان کارآفرین هستند و تعداد کل زنانی که مشغول به فعالیت در مشاغل مختلف هستند، بسیار بیشتر است و این آمار فقط ۶۷ کشور از ۱۸۸ کشوری که توسط بانک جهانی شناخته شدهاند را شامل میشود.
مقالهای که بهعنوان منبع این آمار استفاده کردهایم در هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) یا همان مجله کسبوکار هاروارد منتشر شده است.
اما چگونه کارآفرینی زنان به این ابعاد رسید؟ چه عواملی باعث شده است که زن شاغل به دنبال فرصتهای کارآفرینانه باشد و با چه چالشهایی در این راه روبرو هست؟ چگونه میتوان از فرصتهای موجود برای حمایت از زنان شاغل و کارآفرین بهتر استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا به جواب این سوالات برسید و درک بهتری از دنیای زن شاغل و کارآفرین داشته باشید.
تاریخچه کارآفرینی زنان
کارآفرینی زنان چیز جدیدی نیست. در تاریخ، بسیاری از زنان به دلایل مختلف بهعنوان کارآفرین فعال بودهاند. بعضی از آنها به دلایل شخصی، مثل علاقه، شور و هوش خود به کارآفرینی پرداختهاند. بعضی دیگر به دلایل اجباری، مثل فقر و جنگ به کارآفرینی روی آوردهاند؛ و بعضی هم به خاطر تحولات جامعه، مثل انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی، اقدام به کارآفرینی کردهاند.
برای مثال در قرن نوزدهم، زنان آمریکایی که در مزارع و کارخانهها کار میکردند و زنان شاغل آن دوران محسوب میشدند، به دنبال راههای جدید برای افزایش درآمد خود بودند. برخی از آنها شروع به تولید و فروش محصولات خانگی، مثل لباس، شیرینی، صابون و … کردند. برخی دیگر به آموزش، پرستاری، حسابداری و … پرداختند؛ و برخی دیگر هم به ابتکارات نوآورانه، مثل اختراعات دست زدند یا برای حمایت از این تغییرات به جنبشهای حقوق زنان پیوستند.
در قرن بیستم، با صنعتیتر شدن دنیا، زنان بیشتری به بازار کار وارد شدند و فرصتهای جدیدی برای کارآفرینی پیدا کردند. دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن نقاط عطف مهمی در راه حضور موثر زنان در عرصه اقتصادی بهعنوان زن شاغل تلقی میشوند. در دوران جنگ جهانی دوم، زنان آمریکایی به دلیل نیاز به نیروی کار در صنایع نظامی، در زمینههای مختلفی ازجمله هواپیماسازی، الکترونیک و مهندسی فعالیت کردند. پس از جنگ هم زنان با استفاده از تکنولوژیهای نوین، بازارهای جدید ایجاد کردند و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کردند.
در قرن بیست و یکم هم با پیدایش اینترنت و فضای مجازی، زن شاغل دسترسی آسانتر و ارزانتری به منابع و اطلاعات برای کارآفرینی یافت. بسیاری از زنان از پلتفرمهای آنلاین، مثل فروشگاههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی، وبلاگها و … برای راهاندازی کسبوکار خود استفاده کردند. همچنین بسیاری از زنان دست به حل مسائل جامعه با استفاده از راهکارهای نوآورانه و خلاقانه زدند.
چالشهای زن شاغل
با وجود تمام پیشرفتها و فرصتهای کارآفرینی و فعالیت زنان در مشاغل مختلف، هنوز هم چالشهای زیادی در این راه وجود دارد. بعضی از این چالشها عبارتاند از:
باورها و نگرشهای جامعه نسبت به زن شاغل و کارآفرین
گاهی اوقات جامعه باورها و نگرشهای منفی در مورد زن شاغل و زن کارآفرین دارد و آنها با تبعیض، تحقیر، تمسخر و حتی خشونت روبرو میشوند. برخی از این باورها و نگرشهای غلط عبارتاند از:
- زنان فقط باید در خانه باشند و به خانواده بپردازند.
- زنان نمیتوانند بهعنوان رهبر عمل کنند.
- زنان نمیتوانند در حوزههای فنی و علمی موفق باشند.
- زنان کارآفرین خودخواه هستند و به خانواده اهمیتی نمیدهند و …
این باورها و نگرشها میتوانند باعث کاهش اعتمادبهنفس، انگیزه و خلاقیت زنان شاغل و کارآفرین شوند و مانعی برای پذیرش و حمایت از زن شاغل توسط دیگران ایجاد کند.
محدودیتهای قانونی و سیاسی برای اشتغال و کارآفرینی زنان
گاهی اوقات قوانین و سیاستهای حاکم بر جامعه به نفع زن شاغل نیست و او را با محدودیتهای غیرعادلانه روبرو میکند. بعضی از این محدودیتها عبارتاند از:
عدم دسترسی به حقوق مالکیت، حق رای، حق شرکت در تصمیمگیریهای عمومی، حق دسترسی به آموزش، حق دسترسی به خدمات بهداشتی، حق دسترسی به بازار کار، حق دسترسی به منابع مالی و …
این محدودیتها میتوانند باعث کاهش فرصتهای کارآفرینانه برای زنان شوند و مانعی برای رشد و پایداری کسبوکار آنها باشد.
محدودیتهای اجتماعی و خانوادگی زنان فعال در عرصه اقتصادی
گاهی اوقات ارتباطات و تعهدات اجتماعی و خانوادگی، زن شاغل و کارآفرین را با فشار و تنش روبرو میکند. بعضی از این محدودیتها عبارتاند از:
عدم حمایت و تایید خانواده، دوستان و جامعه، عدم تقسیم عادلانه وظایف مربوط به خانه و مراقبت از فرزندان، عدم دسترسی به خدمات کمکی و مراقبتی، عدم تعادل بین زندگی شخصی و حرفهای و …
این محدودیتها میتوانند باعث کاهش انرژی و تمرکز زن شاغل شوند و بهرهوری و کیفیت کار او را تحت تاثیر قرار دهد.
راهکارهای رفع موانع پیشرفت زن شاغل
با وجود تمام چالشهای کارآفرینی زنان، هنوز هم راهحلهای زیادی برای رفع موانع حضور زنان در مشاغل مختلف و پیشرفت و موفقیت آنان وجود دارد. بعضی از این راهکارها عبارتاند از:
افزایش آگاهی و تغییر نگرش جامعه نسبت به زن شاغل
یکی از راههای حمایت از زن شاغل و کارآفرین، افزایش آگاهی و تغییر نگرش جامعه است. برای این منظور، میتوان از رسانههای مختلف، مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه، اینترنت و … استفاده کرد و داستانها، مثالها، شواهد و آمار مربوط به فعالیت اقتصادی و کارآفرینی زنان را به اطلاع عموم رساند. همچنین میتوان با برگزاری جشنوارهها، نمایشگاهها، سخنرانیها، کارگاهها و … فضای گفتگو و تبادل نظر در مورد اشتغال و کارآفرینی زنان را فراهم کرد.
افزایش قابلیتهای زن شاغل و گسترش منابع برای زن کارآفرین
یکی دیگر از راههای رفع موانع فعالیت اقتصادی زنان، افزایش قابلیتها و منابع لازم برای راهاندازی و گسترش کسبوکار آنها است. برای این منظور، میتوان با ارائه آموزشهای حرفهای، مشاورههای کارآفرینانه، حمایتهای فنی و مالی، سهولت دسترسی به بازار کار، حمایت از نوآوری و خلاقیت و … به افزایش دانش، مهارت، تجربه و سرمایه زنان کارآفرین کمک کرد. برای تحقق این اهداف، میتوان از سازمانهای دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی، بینالمللی و … استفاده کرد.
افزایش همکاری و همبستگی با زنان کارآفرین
افزایش همکاری و همبستگی بین زنان کارآفرین و دیگر اعضای فعال عرصه اقتصادی، یکی دیگر از راههای حمایت از زن شاغل و کارآفرین است. برای این منظور، میتوان با تشکیل انجمنها، گروهها، تعاونیها و … فضای گفتگو، تبادل نظر، یادگیری مشترک، حل مسائل، پشتیبانی همدلانه و … را بین زنان کارآفرین و دیگر فعالان عرصه اقتصادی فراهم کرد. همچنین میتوان با همکاری با دولت، سازمانها، رسانهها، دانشگاهها و … به ترویج و تقویت نقش زنان شاغل و کارآفرین در جامعه کمک کرد.
زنان کارآفرین موفق
برای الهام گرفتن از داستانهای زنان کارآفرین موفق، داستان چند زن شاغل و کارآفرین برتر دنیا را در ادامه بخوانید.

سارا بلکلی
او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپانکس است که یک شرکت تولید لباس زیر زنانه بهحساب میآید. بلکلی با ۵۰۰۰ دلار سرمایه اولیه و بدون هیچ تجربه قبلی در صنعت پوشاک، شرکت خود را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرد. او با ابتکار و خلاقیت خود، یک محصول جدید را طراحی کرد که به زنان کمک میکرد تا لباسهای خود را با اعتمادبهنفس بپوشند.
بلکلی با استفاده از راههای نوین بازاریابی، مثل ارسال نمونههای رایگان به افراد معروف، شبکهسازی با فروشگاههای بزرگ و حضور در برنامههای تلویزیونی، محصول خود را به شهرت رساند. امروزه شرکت اسپانکس یکی از بزرگترین شرکتهای تولید لباس زیر زنانه در جهان است و سارا بلکلی یکی از پولدارترین زنان جهان بهحساب میآید.

آریانا هافینگتون
او سردبیر سابق و از بنیانگذاران وبگاه خبری و تحلیلی هافینگتون پست است. او با ۱ میلیون دلار سرمایه اولیه و با همکاری چند نفر دیگر، روزنامه خود را در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. هافینگتون با استفاده از تکنولوژی وبلاگ نویسی، یک پلتفرم جدید را برای نشر و تبادل خبر، نظر و دیدگاه فراهم کرد.
این زن موفق با جذب هزاران نویسنده و مشارکتکننده، ازجمله سیاستمداران، سلبریتیها، فعالان و دیگر افراد جامعه، محتوای متنوع و جذاب را به خوانندگان عرضه کرد. امروزه روزنامه هافینگتون پست یکی از پربازدیدترین روزنامههای الکترونیک در جهان است و آریانا هافینگتون یکی از موثرترین زنان جهان به شمار میآید.
اگر تمایل دارید نظر آریانا هافینگتون را درباره استایل کاری بدانید، پیشنهاد میکنیم مقاله «۸ زن قدرتمند جهان که لباس فرم کار دارند و دلیل آن» را بخوانید.

جولیا هارتز
او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ایونتبرایت (Eventbrite)، یک وبگاه برای مدیریت رویدادها و فروش بلیت آنلاین برای رویدادهای مختلف هست. هرتز با تجربه کار در صنعت تلویزیون، به مسئله پیچیدگی و هزینهبری فروش بلیت برای رویدادهای کوچک و محلی پی برد و تصمیم گرفت با ارائه یک راهکار ساده و اقتصادی به این مشکل پاسخ دهد.
جولیا هرتز با استفاده از یک پلتفرم آنلاین، به برگزارکنندگان رویدادها امکان داد تا بلیتهای خود را بهراحتی طراحی، تبلیغ و فروش کنند و به شرکتکنندگان رویدادها امکان داد تا بلیتهای خود را بهراحتی جستجو، خرید و استفاده کنند. او با استفاده از فناوریهای هوشمند، مثل تحلیل دادهها، شبکهسازی اجتماعی، پرداخت الکترونیک و … به بهبود تجربه کاربران خود کمک کرد. امروزه شرکت ایونتبرایت یکی از بزرگترین شرکتهای فروش بلیت آنلاین در جهان است.
زنان کارآفرین عامل تغییر در جامعه
زنان کارآفرین، نقش موثری در رشد و پیشرفت جامعه دارند و میتوانند بهعنوان الگو و الهام بخش برای دیگر زنان باشند. در این مقاله، ما چند تن از زنان کارآفرین موفق را به شما معرفی کردیم که در زمینههای مختلف فعالیت میکنند. همانطور که خواندید برای حمایت از زن شاغل و کارآفرین، لازم است که جامعه، دولت، سازمانها، رسانهها، دانشگاهها و … با هم همکاری کنند و به ترویج و تقویت نقش زنان در جامعه بپردازند.

زن شاغل و انتخاب لباس فرم
زنان شاغل با فعالیت در عرصههای حرفهای و اقتصادی، به رشد و توسعه جامعه کمک میکنند. زن شاغل مانند هر شخص شاغل حرفهای دیگری، نیاز به لباسهایی دارد که با شخصیت، سلیقه و شغل او سازگار باشد و همچنین راحت و باکیفیت باشد.
برای این منظور، ما در برند ماهپار، با استفاده از پارچههای درجه یک، طرحهای مدرن و رنگهای جذاب، به تولید لباس فرم زنانه باکیفیت، مدرن، راحت و زیبا مشغول هستیم. در ماهپار تلاش میکنیم تا مانتو شلوار اداری را در انواع سایز، مدل و قیمت به شما عرضه کنیم.
ما با احترام به سلیقه، سلامت و رضایت مشتریان خود، لباسهای فرم زنانه را با استانداردهای بالا و قابلیت شستشوی آسان تولید میکنیم. ما با ارائه خدمات پس از فروش، از کیفیت و دوام لباسهای فرم زنانه خود مطمئن هستیم. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ماهپار، انواع مانتو شلوار اداری شیک و جذاب را ببینید و سفارش خود را ثبت کنید.
بخش سوالات متداول
فعالیت زنان در عرصه اقتصادی به ایجاد اشتغال، رشد و نوآوری در سراسر جهان کمک میکند.
دسترسی محدود به منابع مالی و بازارهای کار، تبعیض جنسیتی و تعصبات ناخودآگاه در محل کار و جامعه، عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی، محدودیتهای قانونی و سیاسی
چندین عامل باعث رشد اشتغال و کارآفرینی زنان در سطح جهان شدهاند، ازجمله: افزایش دسترسی به تحصیلات و فرصتهای شغلی برای زنان، تغییر نگرشها و فرهنگها نسبت به نقش زنان در جامعه، پشتیبانی حکومتها و سازمانهای بینالمللی از کارآفرینی زنان، پیدایش فناوریهای جدید و بازارهای نوظهور که فضای رقابت را برای زن شاغل سادهتر میکنند.
منابع: hbr.org , sandiego.edu , wealthygorilla.com