انواع مقنعه اداری، با مدل های مقنعه اداری آشنا شوید

 مقنعه یک پوشش اسلامی است و به دلیل یک تکه بودنش، سر، گردن، سینه و چانه را به خوبی می‌پوشاند. به ‌طور کلی مقنعه پس از انقلاب اسلامی به صورت گسترده استفاده شد. اگر دقت کنید، امروزه نیز مقنعه به عنوان یک پوشش اصلی در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و به طور کلی هر محیط فرهنگی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقنعه، در مقایسه با شال و روسری، موجب راحتی پوشش شما می‌شود. مقنعه، در تمامی محل های کار و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا استفاده از آن بسیار راحت است و پوشش مناسبی برای بانوان تلقی می‌شود. مدل‌های مقنعه اداری بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید بسته به لباس و سلیقه خود آن را انتخاب کنید.

نوع مقنعه بر اساس نوع مانتو!

مقنعه همانند شال و روسری دائما تکان نمی‌خورد و حالت خود را حفظ می‌کند، یعنی مانند شال و روسری نیاز نیست ما هر لحظه نگران به هم خوردن ظاهرمان باشیم. مقنعه حالت رسمی دارد و با تمامی مانتوها ست می‌شود. پوشش بسیار راحتی است و نیازی به بستن ندارد، مقنعه اداری انواع مختلفی دارد که بسته به نوع مانتو خود می توانید انواع مختلف آن را تهیه و استفاده کنید. حتما می‌پرسید مگر مقنعه چند نوع است؟! در ادامه قصد داریم به معرفی انواع مقنعه اداری و بررسی نکات مهم پیرامون مدل‌های مقنعه اداری بپردازیم:

مقنعه

 مقنعه خبرنگاری

 یکی از انواع مقنعه اداری مقنعه خبرنگاری است که بیشتر حالت رسمی و اداری دارد. همانطور که از نام این مقنعه مشخص است، اغلب خبرنگاران از این مقنعه استفاده می‌کنند. دلیل اصلی آن نیز فیکس بودن مقنعه و ثابت بودن آن است که موجب سهولت استفاده از آن برای بانوان شده است. ویژگی دیگر مقنعه خبرنگاری، برش عصایی شکل در زیر چانه آن است که موجب قرارگیری بهتر مقنعه روی سر شما می‌شود. همچنین می‌توانید به وسیله یک طلق بر بالای سرتان، مقنعه را به راحتی فیکس کرده و ثابت نگه دارید. مقنعه خبرنگاری در جنس کرپ کشی و نخی تولید و روانه بازار می‌شود و قد آن نیز معمولاً حدود ۹۰ سانتی‌متر است.

  مقنعه دانشجویی یا کراواتی

 مقنعه دانشجویی یک بند بلند دارد. این بند بلند از بالای سر عبور کرده و در پشت سر گره زده می‌شود. البته برخی از بانوان از این بند بلند برای درست کردن پاپیون در بالای سر یا حالت کراوات استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع و زیبایی که این دو بند بلند ایجاد می‌کند، مقنعه مدل دانشجویی در بین سایر مدل‌های مقنعه اداری طرفداران زیادی پیدا کرده است. زیبایی خاص آن باعث مورد توجه قرار گرفتن این مدل توسط تمامی بانوان با رده‌های سنی مختلف به ویژه دانشجویان شده است. این مقنعه در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. نام دیگر مقنعه دانشجویی، مقنعه کراواتی است.

مقنعه تل سرخود

یکی از انواع مقنعه اداری، مقنعه تل سرخود است. در این مقنعه، یک برش یا نوار، در رنگ‌هایی مانند قرمز و سرمه‌ای در بالای سر مقنعه دوخته می‌شود. این برش رنگی موجب شیک‌تر و رسمی‌تر دیده شدن مقنعه تل سرخود می‌شود.  قد مقنعه تل سرخود معمولا بین ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است.

 مقنعه چانه دار

 طراحی این مقنعه که از نام آن مشخص است، چانه‌دار بودن آن است. اغلب بانوانی که علاقه‌مند هستند در محل کار خود حجاب کامل‌تری داشته باشند، از مقنعه چانه‌دار استفاده می‌کنند. مقنعه چانه‌دار در بین انواع مقنعه اداری از مدل‌های دیگر بلند‌تر بوده و حالت نیمه چادری دارد. از این رو پوشش کاملا مناسبی را در قسمت چانه و اطراف صورت ایجاد می‌کند. مقنعه چانه‌دار بیشتر در زمان‌های قدیم و حدود دهه‌های ۴۰ و ۵۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت. در بین مدل‌های مقنعه اداری، این مدل امروزه بیشتر برای نماز خواندن و کمتر به عنوان پوشش اداری برای بیرون استفاده می‌شود.

 مقنعه تل دار

 مقنعه تل‌دار مانند مدل مقنعه تل سرخود است، اما در این مدل در قسمت بالای سر، یک تل همانند گیس بافته با دو رنگ متفاوت دوخته می‌شود. بیشتر جوانان از این مدل‌های مقنعه اداری استفاده می‌کنند. مقنعه تل‌دار بیشتر برای بانوان شاغل در اداراتی که افراد بیشتر با کودکان سر و کار دارند، مناسب است. به عنوان مثال اگر در بهزیستی یا کودکستان کار می‌کنید یا اگر در مدارس خصوصی شاغل هستید، مقنعه تل‌دار بهترین انتخاب است. این مقنعه در رنگ‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

مقنعه ساده

یکی از انواع مقنعه اداری که در بین دانشجویان و تمامی افراد در تمامی رده‌های سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقنعه ساده است. این مقنعه اغلب از پارچه‌های نخی دوخته می‌شود و قدی حدود ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر دارد. مقنعه ساده در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. این نوع از مدل‌های مقنعه اداری، به دلیل ساده بودن با تمامی مانتوها ست می‌شود که یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن آن در بین بانوان است.

 مقنعه ابردوزی

 مقنعه ابردوزی همانند مقنعه ساده است با این تفاوت که در بالای سر آن یک عدد ابر در بین دو لایه پارچه قرار گرفته و به وسیله دوخت، محکم و ثابت شده است. برای برخی از افراد استفاده از مقنعه ابردوزی نسبت به مقنعه ساده، ممکن است مقداری آسان‌تر باشد و به همین دلیل نیز برخی از بانوان آن را به عنوان مقنعه اداری انتخاب می‌کنند.

جنس‌های مختلف مقنعه اداری

 انواع مقنعه اداری ممکن است در جنس‌های مختلفی تولید و روانه بازار شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرپ

جنس کرپ بسیار لخت و زیبا است. اغلب گویندگان خبر و مجری‌ها از مقنعه با جنس کرپ استفاده می‌کنند. مقنعه با جنس کرپ یک انتخاب بینظیر برای فصول گرم سال است و همچنان طرفداران زیادی دارد.

 پلاستیکی

اغلب مدل‌های مقنعه اداری موجود در بازار از جنس پلاستیکی هستند. مقنعه‌های پلاستیکی، حالت صاف و براق دارند و دیر چروک می‌شوند. اگر مجبور هستید مدت زمان طولانی مقنعه در سر داشته باشید، می‌توانید یک مقنعه با جنس پلاستیکی انتخاب کنید. عیبی که مقنعه پلاستیکی دارد، این است که ممکن است در فصول گرم سال اذیتتان کند.

 نخی

جنس نخی بهترین جنس برای انواع مقنعه اداری است. جنس نخی مقنعه از گذشته تا به امروز جزو پرطرفدارترین جنس‌ها بوده است. مقنعه اداری از جنس نخی نه روی سرتان سر می‌خورد و نه در فصول گرم سال اذیتتان می‌کند. استفاده از مقنعه با جنس نخی موجب جلوگیری از عرق کردن در هوای گرم می‌شود، البته یک عیب جنس نخی، این است که خیلی سریع چروک می‌شود.

انواع مقنعه

رنگ‌های مختلف مقنعه اداری

مقنعه اداری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. یکی از پیشتهاداتی که در مورد رنگ مقنعه اداری می‌توانیم به شما ارائه دهیم، انتخاب مقنعه‌ای با رنگ روشن است، زیرا رنگ روشن موجب متعادل ساختن رنگ تیره لباس های فرم شما می‌شود. توجه کنید که رنگ مقنعه شما با رنگ لباس فرمتان هماهنگی داشته باشد.

مقنعه اداری چند نوع است؟

انواع مقنعه اداری عبارتند از: مقنعه دانشجویی، مقنعه ساده، مقنعه چانه‌دار، مقنعه خبرنگاری، مقنعه تل‌دار، مقنعه تل سرد خود، مقنعه ابردوزی و …

کدام نوع مقنعه اداری برای ما مناسب است؟

بسته به سلیقه و لباس فرم شما، هریک از مدل‌های مقنعه اداری می‌تواند برای شما مناسب باشد.

استفاده از مقنعه اداری چه مزایایی دارد؟

مقنعه، موجب راحتی در زمان کار می‌شود و پوشش کامل و رسمی است.

برای مقنعه اداری چه جنسی مناسب است؟

مقنعه اداری در جنس های پلاستیک، کرپ و نخی تولید می‌شود. بسته به سلیقه و محیط کاری یا جنس مانتو فرم شما، هر یک از جنس‌های مقنعه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نکته پایانی

مدل‌های مقنعه اداری بسیار متنوع هستند. هر یک از انواع مقنعه اداری زیبایی و جلوه خاص خود را دارد. شما می‌توانید بسته به طراحی مانتو فرم خود و یا جنس آن و سلیقه خود هر یک از انواع آن را انتخاب کرده و استفاده کنید.